Bijna-echte Hollandse Peperkoek! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu Bijna-echte Hollandse Peperkoek! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

Bijna-echte Hollandse Peperkoek!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

15 December 2007 | Ecuador, Latacunga

Zoals beloofd mijn verhaaltje bij de foto´s!
Wat is er deze week gebeurd, wat zeg, ik twee weken alweer! Goed ben na mijn feestweekendje in Quito, met afkickverschijnselen, gewoon weer naar school geweest..het bekende verhaal van niet wakker willen worden want kwart over 6 blijft vroeg, maandagochtend bibberend een hele lijst liedjes zingen (spetterende school-theme, volkslied en af en toe het patriotten-lied...)
Nou moet ik meteen even vertellen dat ze hier ontzettend veel ´dagen-van´ hebben,niet dat dat heel veel uitmaakt, geen vrij ofzo (verdorie), maar toch. Zo hebben we al een dag van het wapen van Ecuador achter de rug, een dag van het volkslied, en dan nog allerlei dagen die met de stichting of een andere gebeurtenis in de geschiedenis te maken hebben. Iedere maandag, als de drie vlaggen gehesen worden (school, Provincie Cotopaxi en Ecuador) mogen (lees: moeten, want als je niet hard genoeg zingt mag je daarna nog een keer in je eentje zingen) we dus zingen en wordt er door een groepje van 5 leerlingen een stuk voorgelezen. Over een gebeurtenis uit de geschiedenis in die week, een ´dag-van´ of iets anders, vaak saai ooit interessant..

Goed terug naar wat ik meegemaakt heb..!
Ik heb inmiddels een tweede telefoon gekocht, en ja Eef kan smsjes ontvangen en versturen, maar dat versturen blijft een duur grapje.
Ook heb ik deel II van mijn Galápagos-trip in mei betaald, dat voelt goed! Heb ondertussen ook wat meer informatie over wat we allemaal gaan doen en ziet er veel te goed uit, nou alweer zin in! Maar voordat we naar deze unieke eilanden gaan hebben we eerst nog een trip naar de kust in waarschijnlijk januari..Dus dat komt goed!
Woensdag heb ik mijn lijkje, mijn camera, en wat Sinterklaas-Kerst-cadeautjes opgestuurd naar de arme-thuisblijvers-doormiddengedeelde-familie Janssen..het zou zo´n 8 tot 10 dagen gaan duren, en misschien langer omdat heel de wereld als een gek Kerstcadeautjes over de wereld aan het slingeren is, maar mijn pakketje was netjes 6 dagen later in Nederland! Nou geloof ik dat de pakketjes van Nederland naar hier er iets langer voor nodig hebben, dus voorlopig nog geen camera en dus ook geen foto´s..

Goed, ik dwaal af..Woensdagavond was dus Sinterklaasavond in Nederland. Omdat ik niet alleen wat van Ecuador wil leren, maar vind dat mijn familie ook wel wat van Nederland mag leren had ik ook een soort van Sinterklaasavond in gedachte. Dus woensdagavond de familie bij elkaar getrommeld, een grote bak met (yea!) pepernoten (bedankt Mams!) en mijn cadeautjes. De pepernoten vielen behoorlijk in de smaak, en mijn pantoffel-klompen gelukkig ook! Nou zijn ze niet zo´n pantoffel-mensen geloof ik, dus heb mijn klompjes nog niet zo heel veel voorbij zien komen..maar het gaat om het idee! :)

En dan het weekend, we gingen naar de kust! Eerst na school (14:00) Ann snel gebeld voor haar verjaardag (Hiep Hiep Hoera, ook voor Jootje, in Mexico!) en daarna hop de auto in..althans dat was de planning..Zoals gewend moest eerst nog dit, dat, en nog wat meer ditjes en datjes gedaan worden en jawel om half 7 vertrokken we! We gingen naar Machala, een kustplaats zo´n 8 uur rijden .. uiteindelijk kwamen we om 6 uur, dus bijna 12 uur later aan.. vader Jorge was onderweg behoorlijk moe en dus veel gestopt om even dutjes te doen. Nou weet ik meteen weer dat ik heel blij ben dat Paps niet graag in de nacht rijdt..aangezien ik niet kan slapen in de auto en klaarwakker was, en als je dan je chauffeur tegen de slaap ziet ´vechten´ geeft toch niet zo´n fijn gevoel..dus maar veel gekletst om hem wakker te houden haha..
Goed zaterdag dus Machala, eigenlijk een heel lelijke kustplaats, zonder strand. Je moet met een bootje (ongeveer 20 minuten) naar een soort van schiereiland, en daar is het strand. Dat schiereiland is een mangrove-eiland met een dorpje erop, Jambeli. Er hing daar echt een soort van Jamaica ¨don´t worry, be happy-sfeer¨..Het was geen blauwe zee, wit strand idee maar toch heel lekker om in december in een warme zee te zwemmen..heerlijk! Zie de fotos! :)
´s Avonds zijn we naar een kermis geweest, want daarom gingen we .. aangezien vader Jorge een transport-bedrijf heeft en een van zijn projecten is deze kermis steeds verplaatsen en er moest wat betaald en afgehandeld worden dus mooie smoes voor een weekendje weg!
Zou ik zo maar het ontbijt vergeten van die dag! Een echt kust-ontbijt is ´ceviche´, vissoep. En dan niet zomaar vissoep, maar koude vissoep met heel veel vis in een soort van citroensap .. je moet er van houden, en ja Eef houdt er van,..heerlijk! Zelfs in de ochtend! (Paps recept heb ik al opgeschreven) ..

Zondag in de de vroegte weer in de auto want we gingen naar Guayaquil, de grootste stad van Ecuador en na de hoofdstad Quito de belangrijkste stad van Ecuador. Ik ben niet echt kapot van de stad..Van origine is het een heel arme stad maar sinds enkele jaren is er een soort van burgemeester die dat aangepakt heeft en de armste delen van de stad heeft opgeknapt. Niet dat het nu glanst en blinkt, want nog steeds staan er aan de river van die paal-huisjes, heel veel rommel en heel veel armoede. Terwijl in Guayaquil ook de rijkste mensen van Ecuador wonen .. Deze stad geeft de tegenstelling in dit land heel goed weer geloof ik. Ik was dan ook behoorlijk onder de indruk, en je gaat dan toch met een ander gevoel de stad bekijken. In Guayaquil een soort sight-seeing tour met de auto gehad met Gids-Jorge, daarna naar een stadspark gegaan vol met leguanen..echt vet! Maaike, dit zijn tenminste echte sally´s! Ik heb z´n staart aangeraakt maar hij viel er niet af :( Maar echt dat park zit ramvol met die beesten, groot en klein, en ze zijn hartstikke tam en waggelen gewoon tussen de mensen door. Echt vet! (Zie foto´s!)
Toen wat gegeten bij soort van Mc Donalds alleen dan de rijst en kip-versie ..
En toen de grote klim naar ´Cerro St. Anna´, een dorpje dat net zoals andere delen van de stad door deze ´burgemeester´ opgeknapt is. Echt heel mooi om te zien, want ieder huisje had een foto bij de voordeur hangen met hoe het er voorheen uitzag, en nu. Die gast heeft goed werk gedaan! Alleen in dat soort van dorpje, waren hier en daar poorten aan de zijkant van de straatjes, en dan kijkje door die poort, en dan zie je daar achter gewoon weer kindjes in de modder ´spelen´ en huizen die eigenlijk de naam ´huis´ niet verdienen .. heel vreemd!
Goed na 444 trappen eindelijk bij de vuurtoren en een heel gaaf uitzicht over Guayaquil. In die vuurtoren was een grote wereldkaart geschilderd met als bijschrift ¨Een van de oudste Wereldkaarten, gemaakt door de Hollander (en die naam ben ik vergeten ghighi) .. ¨ Trots! :)
Goed na een heel fijn weekend, met zon zee strand en hitte (zo´n 34 graden!, in Machala was het s ochtends toen we aankwamen om 6 uur al 24 graden)..voldaan weer naar huis!
Deze week wederom school, maar ´helaas´ maar tot en met woensdag! De rest had namelijk toetsweek en die hoef ik niet te maken..woej :) Dinsdag heb ik trouwens een soort van ´fotoshoot´ gehad voor een kledingzaak hier. Ja Sander, weer een soort van maar deze keer terecht. Met een simpele digitale camera, een spiegel voor het licht midden in de kledingzaak werden er foto´s gemaakt. Nou begreep ik die man niet helemaal want we waren met twee meiden. Ik, zoals altijd, met mijn jeans en ´sportieve´ schoentjes en het andere meisje met behoorlijk formele kleding. En jawel Eef moest met een colbertje (nu weet ik de naam wél!) op de foto het meisje met een sportief vest .. nou ja goed het zal wel! haha Ben benieuwd..

En gisteravond (vrijdag) hadden we een kerst-reunie met YFU-Latacunga, een soort van bedankje voor de gastgezinnen. In een knus restaurant, gedecoreerd met onze geknutselde vlaggen. Iedereen had wat eten klaargemaakt van zijn eigen land, en jawel Eef had peperkoek (sorry Ontbijtkoek) gemaakt. Hij was nog best goed gelukt, ondanks dat de oven niet helemaal meewerkte en hij een beetje plakkerig was. Iedereen vond het heerlijk, jeuj! :)
Het was een hele gezellige geslaagde avond, met veel geklets, bedankjes, cadeautjes en veel te veel eten.
Foto´s komen nog, die krijg ik van mijn uitwisselings-maatjes..!

Goed en vandaag weer zaterdag, dadelijk omkleden en toch maar wat gaan sporten want gister veel te veel gegeten haha .. en verder zien we wel weer wat de planning-die-hier-geen-planning-mag-heten brengt!

Tot schrijfs!

(Ik had heel veel wist-je-datjes maar ik ben ze vergeten..ik ga ze voortaan opschrijven want dat schiet zo niet op..!)

  • 15 December 2007 - 15:23

    Marlon:

    Echt vet om zo te lezen wat je allemaal mee maakt. Lekker warm daro.. Moeten wij het hier doen met een graad of 3/4.. Brrr..

    Liefs Marlon

  • 15 December 2007 - 17:24

    Pleun:

    Je bent wel actief aant webloggen de laatste tijd! Maar ik hou het nog allemaal bij hoor, erg leuk om te lezen!!

    Veel plezier nog met alles en ik wacht weer op je volgende bericht!
    Xx

  • 15 December 2007 - 18:02

    Huize Nijdam:

    eef, kun je die vissoep niet meenemen voor onze uitgebreide zondag ochtend ontbijtjes;)
    liefs!

  • 16 December 2007 - 10:46

    Ome Jan:

    alles goed?
    zo te lezen en te zien lukt het daar wel
    hou je haaks en tot later

  • 16 December 2007 - 21:58

    Mama:

    Ha mientje
    wist je dat: we eigenlijk niet weten wat jouw soort van "luiopdebank-avonden" in huize Sanchez inhouden?
    wist je dat: die gele vlek op het strand Tontje is? daar horen we ook niet veel over.
    en wist je dat: we blij zijn als je camera er is!!

    Xx

  • 18 December 2007 - 20:16

    Inge:

    Wat een verhaal weer! Echt leuk om te lezen heo het daar bij jou gaat.

    Fijne kerstdagen alvast(hebben ze er trouwens 1 of 2 daar in Ecuador?? hier namelijk maar 1..)

    xx Inge

  • 20 December 2007 - 15:14

    Mama:

    En...
    wist je dat:
    de eerste sneeuw hier is gevallen!!!!

  • 25 December 2007 - 11:54

    Ma Marieke:

    Vandaag denk ik aan jullie.
    Leuk dat je meer van jou kan lezen. Ik denk
    dat jij geen Kerst viert, maar toch wens ik jou een goede Kerst en de Allerbeste wensen en vele ervaringen in het nieuwe jaar.

    Liefs Anne

  • 26 December 2007 - 13:31

    Bob:

    Merry Christmas Eef! En alvast een onwijs goede jaarwisseling!
    Kus, Bob

  • 26 December 2007 - 17:00

    Gijs:

    Haa Evelien! Ik las net je berichtje in ons gastenboek pas dus daarom alsnog prettige kerstdagen, en de beste wensen voor 2008!
    En natuurlijk houden wij stefan wel een beetje in de gaten;) Vette verhalen trouwens! En nog veel plezier daar in Ecuador.
    Groetjes!

  • 31 December 2007 - 18:25

    Wies:

    Hey Schatje.. weet niet of je dit nog op tijd leest maar hou je je telefoon in de buurt dat ik je straks even kan bellen??
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 46680

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 April 2014

Stage in Canada

26 Oktober 2011 - 23 December 2011

Op bezoek bij Jordi in Zuid-Afrika..! :)

19 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Terug naar Ecuador..!

22 Augustus 2007 - 05 Juli 2008

Een jaar naar Ecuador!

Landen bezocht: