Alles heeft een worst en een eind... - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu Alles heeft een worst en een eind... - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

Alles heeft een worst en een eind...

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

03 Juli 2008 | Ecuador, Latacunga

Voor de titel moet je Jolein en Stefan maar om uitleg vragen,...

De koffers zijn gepakt, ik heb al een paar nachtjes niet geslapen, eten gaat ook niet zo goed en mijn tranen zijn bijna op...Tijd om naar huis te gaan!
Ongelofelijk om te bedenken dat het afgelopen is, mijn grote middelbareschool-droom…Na 11 maanden genieten in een ongelofelijk anders, ooit vreemd maar zeker prachtig land moet ik hier afscheid nemen.
Ik heb afscheid genomen van mijn familie (die mooie grote poster was van hun), toen hield ik het al niet droog. Toen van de vrienden van mijn ouders (mijn Jehovamaatjes), dat viel ook niet mee. En vandaag (als ik het berichtje plaats gister) heb ik afscheid genomen van mijn vrienden, wat een hel…! En ik ben echt niet zo´n jankerd hoor, maar ik hield het toch echt niet droog!

Iedereen hier blijft maar vragen hoe ik het vond, wat ik heb geleerd, dat het zo knap is dat ik spaans spreek, wat ik het mooiste vond, of ik naar huis wil etc. etc. etc
Dat is af en toe wel een beetje vervelend maar ook wel heel lief, dat de mensen zo´n interesse tonen.
Nou vragen jullie je af, wat heb ik na 11 maanden in Ecuador geleerd? Véél te veel, dat kan ik allemaal niet bedenken. Maar ik heb de laatste maanden een lijstje bijgehouden met allerlei verschillen…dus hou je vast!
Mijn leven hier in Ecuador is anders want: ik woon hier op 2700 meter hoogte, ik eet hier bijna iedere dag rijst en kip, en deze kip is, zoals Jordi dat zo grappig zei, echte pulkkip. En bij ons thuis weten ze ik alleen maar ´wit vlees´ wil, ik hou er niet zo van om met die botjes te vechten. Ik heb ook moeten wennen aan onverwachte IK-WIL-NEDERLANDS-ETEN-aanvallen,…hmm die eerste frikandel-speciaal gaat heel lekker zijn! Maar het Ecuadoriaanse eten is ook heel erg lekker hoor! Al is het af en toe maar de vraag wat je eet, en of je het wel moet eten. Gelukkig ben ik van het eten maar een keer ziek geweest, en dat was in het duurste hotel van het jaar geloof ik. Ik heb wel een paar keer hele vreemde reacties gehad, een opgezet hoofd door onschuldige muggen, een rode, geïrriteerde huid door wie weet wat, onverwachts hoofdpijn en noem maar op. Gelukkig ren je hier dan gewoon naar de apotheek en ze stoppen wat pilletjes in een zakkie, zonder recept of bijsluiter. En als je naar de dokter moet maak je geen afspraak, je wacht gewoon tot-ie tijd heeft, en met een beetje geluk geeft-ie je korting als hij een verre bekende van je is.
Hier moet ik bijna iedere ochtend zonnebrandcrème op mijn gezicht smeren (nee ik ben dus niet bruin geworden), iedereen met een beetje geld rijdt in een dikke bak (en meestal zonder rijbewijs, kan allemaal), ik koop hier nog steeds snoepjes voor een paar cent zoals dat volgens paps en mams ´vruuger´ was, ik heb heeel veel nieuwe groenten en fruit geproefd, een beetje jammer dat die bijna nooit op mijn bord kwamen te liggen, en ik ga dan ook zeker proberen om een ´tomate de arbol´ (boomtomaat) mee naar huis te smokkelen om een boompje te planten..
De jeugd heeft hier geen telefoonabonnement maar koopt 5000 smsjes voor een maand maar die gaan er in een week of twee doorheen, ik heb eigenlijk alleen maar broodjes gegeten, hier kennen ze geen Willy van Bree-brood (wil geen reclame maken ;)), ik ben een jaar de oudste thuis geweest (dat wordt weer wennen thuis..), ik heb veel onverwachte hele mooie gave uitstapjes gemaakt, en dus veel te veel foto´s, ik zou haast vergeten dat het stoplicht hier aan de andere kant van het kruispunt staat, en als je door rood rijdt en de politie houdt je aan dan geef je ze gewoon wat dollars en er is niets aan de hand,…Het is trouwens zo rond 12u wat drukker met de politiecontroles, omdat ze dan hun middageten bij elkaar ronselen..Leuk joh die corruptie.
Ik zou zo vergeten dat mijn familie Jehova getuige zijn. Dat was ook een verassing toen ik hier net kwam wonen. Het is uiteindelijk allemaal helemaal niet zo eng of vreemd geweest. Sterker nog, af en toe was het gewoon heel veilig. Het zijn eerlijke, rustige (okay ooit misschien iets te rustig) mensen. Ik zal de zondagmiddag-basketbalpartijtjes flink gaan missen, was toch altijd heel leuk.

Goed ik schrijf mijn verhaaltje nu verder, om 1:00 .. Vandaag was namelijk de finale van de Copa Libertadores, de Champions League van Amerika (Noord, Midden en Zuid). En jawel ´ons´ Liga heeft gewonnen! Na een spannende wedstrijd, extra tijd en een penalty-reeks. De eerste keer dat een team van Ecuador deze copa wint, een hele prestatie dus! :)
Daarna kwamen Jose en Alejandro nog even, mijn twee eerste en beste vrienden. Echt leuk dus. Nu schrijf ik dit hier dus in mijn lege kamer, met twee grote koffers en een rugzak tegenover me die me lelijk aankijken. Ze zitten veel te vol met veel te weinig souvenirtjes, dat was misschien nog wel het moeilijkste van alles! Ik hoop dat ik genoeg prutsels gekocht heb. En ze lijken gewoon te roepen ´Wij willen nog niet gaaaaan!´. En zo denk ik er stiekem ook wel een beetje over. Maar gelukkig kan ik het nog niet helemaal bevatten, dat het er op zit!
Geen Spaans meer, zonder mijn familie van hier, zonder mijn vrienden, zonder onverwachte leermomenten, nieuw (veel te lekker) eten, onverwachte stemmingswisselingen, nieuwe vrienden maken, gaten in de weg, zonder nog maar een keer uit leggen dat Nederland een eigen taal heeft, dat het niet in Amerika ligt, dat het veel kleiner is dan Ecuador, dat we 4 seizoenen hebben en dat er meer is dan alleen maar Amsterdam. …

Pff ik weet niet precies wat ik moet zeggen…het is een ongelofelijke tijd geweest. Ik ben super dankbaar en blij dat ik dit mee heb mogen maken, een once-in-a-liftetime-experience. De emotionele achtbaan zal uiteindelijk in Elsendorp stoppen,..
Paps, mams, bedankt dat jullie dit voor me mogelijk hebben gemaakt…!

En natuurlijk bedankt iedereen die lieve berichtjes heeft gestuurd, kaartjes, mailtjes, telefoontjes, alles om me eraan te laten herinneren dat jullie nog steeds aan me dachten.

Trouwens even een paar waarschuwingen:
A) Ik ben absoluut NIET bruin geworden ook al heb ik een jaar in Zuid-Amerika gewoond!
B) Ik ben dan wel heel trouw naar de sportschool gegaan maar dat was meer voor de gezelligheid dan voor het sporten dus denk absoluut niet dat ik met een strak lijf terugkom.
C) Als ik terug ben, en ik praat teveel ´ooh en in Ecuador´ dan moeten jullie me daar ff aan herinneren want volgens mij kan ik niet ophouden met praten over dit lieve landje dat mijn hart heeft gewonnen.
D) Als ik de kans krijg om weer op pad te gaan, dan grijp ik die met twee handen...dus wie weet wanneer ik weer vertrek ;)

Dit was het dan toch echt, mijn laatste berichtje vanuit Ecuador! … Ik kan niet bevatten dat ik over 3 dagen in mijn eigen nestje in Elsendorp lig,..
Paps en Nico, waarschuwen jullie Tang vast want ik wil een frikandel speciaaaaal als ik thuis kom! :)

  • 03 Juli 2008 - 06:33

    Maaike:

    Ja maatje
    Je once in a life time moment is bijna voorbij.
    Het begon allemaal vele maanden geleden, met de voorbereiding tot. Wat mag ik niet vergeten en wat moet ik zeker meenemen, dit is vaak besproken in huize janssen. Toen het eindfeest voor alle mensjes die je toch wel heel erg gingen missen, het was een geweldig feesje en volgens mij heb je toen nog extra genoten van alle nederlanders om je heen:)
    Toen was de tijd dat je ging, schiphol was niet makkelijk maar het was een begin van je droom.
    Een droom die in die 11 maanden uitkwam. Wat jij hebt meegemaakt in het prachtige ecuador zal niemand jou ooit meer afnemen. De vele foto's, brieven, de spaanse taal zal je altijd blijven herinneren aan deze goeie oude tijd!
    Nu het bijna zover is om te gaan, wordt het toch nog moeilijk om van deze droom afscheid te nemen.
    Maar bedenk goed maatje al die mensjes die je hebt achter gelaten in dit kleine koude landje zullen allemaal reuze blij zijn dat je weer op nederlandse bodem staat!!
    Maatje een hele goede reis toegewenst en nog succes met het afscheid nemen van je gezin en natuurlijk jouw ecuador!
    Liefs en tot heel snel:)

  • 03 Juli 2008 - 07:26

    Karlijn:

    Eef!

    Hou eens op met van de emotionele stukken schrijven :P Ik zit met tranen in mn ogen op mn werk... Mooi gesproken meid! En ik ben zo blij voor je dat je zo mooi terug kijkt op je ervaring!
    Tot snel!

    Kus

  • 03 Juli 2008 - 09:12

    Sander:

    eey evelien !

    super mooi stukje :) echt een goede samenvatting van die 11 maanden lijkt me zo.. Goed dat je t hebt overleefd (dat was ook nog maar de vraag), dat je er veel van hebt geleerd én dat je ook weer een keer (voor even?) terug komt ;)see you soon en een goede reis terug gewenst..

    xxx
    Sander

  • 03 Juli 2008 - 09:38

    Danielle :

    Eef!
    Waaaah, dit was het dan..! Lijkt me een heel gek idee na 11 maanden. Het is echt heel erg snel gegaan en kan ook nog niet echt bevatten dat je komend weekend gewoon weer op Elsendorpse bodem bent ;) Je hebt super veel leuke dingen meegemaakt, maar al die verhaaltjes van je 'ooh en in Ecuador' zullen we vast graag willen horen:) liefs xx

  • 03 Juli 2008 - 09:48

    Jilles:

    Hey Eef!

    Weer een super verhaal! Ik ben alweer bijna een weekje thuis en vooral die eerste dagen waren echt raar. Voor Nederlands praten viel tegen! En ik heb ondertussen ook weer al het nederlands eten geprobeert ;) Het is ook raar dat je zolang naar dit jaar hebt uitgekeken en het alweer zo snel voorbij is!
    Ik zie je snel weer en dan gaan we lekker spaans praten! Wat dat is toch wel een van de dingen die ik het meeste mis (op familie en vrienden daar na dan) de prachtige taal!

    Beso

  • 03 Juli 2008 - 10:04

    Marjon :

    wauwie eef:) geweldig geschreven. ik ben ontzettend blij dat je er zo goed op terug kijkt:) niemand kan het je meer afpakken. we hebben je ongelooflijk gemist maar wisten dat dit echt iets was wat jij moest doen:) ik zie je over een paar weken en we bellen (naar engeland is het niet zo duur;) dus kan het nog langer;)) Ik spreek je snel maatje, nog veel plezier deze 2 daagjes en tot spreeks/bels/schrijfs/mails or whatever:)
    bye love,, x

  • 03 Juli 2008 - 10:37

    Esther:

    Mooi verhaaltje!! :).. Ik kom je snel een keertje opzoeken als je weer in Nederland bent!, :D.. Goeie reis!
    xXx Esther

  • 04 Juli 2008 - 07:00

    Anneke:

    Jippie morgen is ze er 'gewoon' weer!! Ik kan niet wachten om naar Schiphol te gaan :-) Maar die waarschuwing D, dat duurt toch nog wel eventjes, toch?!

    Maar wat een jaar hè, ik heb er geen woorden voor.. En zoals Maaike schrijft; alle mensen die je hier hebt 'achter gelaten' zijn zeker blij dat je weer op Nederlandse bodem staat! Tot morgen Mientje!!

    Dikke kus Ann

    Ps. Je kamer is opgeruimd dus ik ga er vanuit dat je toch wel 6 Jan van Gent eitjes hebt meegenomen?!

  • 04 Juli 2008 - 18:09

    Anouk:

    Hey Evelien!
    Wat een mooi verhaal! Je kunt het denk ik moeilijk verwoorden wat je allemaal hebt meegemaakt enzo, maar het is je toch zeer goed gelukt!!!!Net als bij dit verhaal, vond ik al jouw andere verhalen ook super leuk om te lezen en ben dus helemaal jaloers dat jij het allemaal echt hebt meegemaakt!!
    Ik wens je een goeie reis en tot snel
    Groetjes Anouk

  • 08 Juli 2008 - 07:53

    Jordi:

    Terug in Nederland, de tijd gaat dan ook heel snel denk ik.
    Snel nog even een internet cafe in gesprongen hier in Swakopmund waar het woestijnzand door de straten woeit. Hopen ook dat de stroom me hier de tijd geeft om dit berichtje te typen want die valt om de 10 minuten uit hierzo. Maar ja, wat een ervaring denk ik zo, en al dat andere eten, dat valt me ook zo op hier, stamppot met rookworst zou ik ook wel willen hebben en een frikandel speciaal zou echt super zijn, maar tot de tijd dat dat kan pulk ik netjes mijn kipje af en schaam me omdat ik de peesjes en zo niet op eet terwijl ik weet dat 10 kilomter verder weer iemand omkomt van de honger..
    Maar, vandaag geen tijd om daarover na te denken, sandboarding lijkt me echt super gaaf en daarna snel door naar Cape Town om met Maaike en paps en mams vanalles te doen..
    Tot snel..

    Jordi

  • 11 Juli 2008 - 19:58

    Josette:

    Welkom terug!!!Met veel plezier je verhalen gelezen, soms moets je echt wel er de tijd voor uittrekken...
    Er word weer een reunie geregeld dus...groetjes

  • 04 Augustus 2008 - 21:26

    Mama:

    Ha Mientje
    Je bent nu alweer 4 weken thuis, de belangstelling voor je welkom-thuis-feestje was hartverwarmend.Wij weten al bijna niet beter als dat je nooit weg bent geweest, zo snel went het weer, en langzaamaan komen er steeds meer ervaringen ter sprake, veel meer dan wij hadden kunnen denken. Trots en tevreden genieten we van je thuis-zijn.Tijd om dit dagboek af te sluiten, en vol goede moed op naar je volgende avontuur(gelukkig in Nederland). :)

  • 04 Augustus 2008 - 22:34

    Sander:

    niks ervan Elly, ik wil de laatste zijn :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 46680

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 April 2014

Stage in Canada

26 Oktober 2011 - 23 December 2011

Op bezoek bij Jordi in Zuid-Afrika..! :)

19 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Terug naar Ecuador..!

22 Augustus 2007 - 05 Juli 2008

Een jaar naar Ecuador!

Landen bezocht: