Waah waah Waterbom! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu Waah waah Waterbom! - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

Waah waah Waterbom!

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

26 Januari 2008 | Ecuador, Latacunga

Daar zijn we weer! Ofja weer het is alweer drie weken geleden maar het gaat allemaal zo snel hier!
YFU krijgt echt gelijk..na de 4 a 5 maanden wordt het allemaal nog leuker en gaat de tijd hartstikke snel..We zitten alweer bijna in de tweede maand van het nieuwe jaar!
Dit betekent dat ons Jo volgende week alweer naar huis gaat, en dat ik dus op de helft van mijn Ecuador-avontuur zit!
En sorry ik kan er niets anders van maken, maar ik mis Nederland echt niet! Natuurlijk wel behoefte aan dat gewoon weer echt gewoon is,..maar voordat het zover is blijf ik hier lekker genieten..! Want ook al heb ik ook saaie gewone dagen op school, het leven in een ander land is nooit gewoon..
Goed wat heb ik de afgelopen drie weken allemaal uitgespookt?

In de week na mijn vorige berichtje was het eindelijk zover, ik heb vrijwilligerswerk! Ja al in oktober ben ik begonnen met het zoeken en regelen, en nu in januari is het zover .. Maakt allemaal niet uit, ik ben allang blij dat ik aan de slag kan! Ik ´werk´ nu dus voortaan in het INNFA (…) Dit is een nationaal instituut dat in Latacunga twee ´vestigingen´ heeft. Het is een soort van kinderbescherming, maar behalve deze hulp is het ook een creche en naschoolse opvang. Vanaf ´n uur of een in de middag komen de kinderen lunchen en daarna maken ze hun huiswerk en spelen buiten. Het is maar tot de 11 jaar, dus alleen de basisschool. Maar je wilt niet weten hoeveel huiswerk die kinderen krijgen! Dat heb ik nooit gehad op mijn wereldbasisschool..
Het is in ieder geval hartstikke leuk om elke keer weer door 20 jengelende blije kinderen onthaald te worden als heldin haha. Ik heb de oudste groep, dus van n jaar of 11..samen met twee vaste krachten helpen we dus. Helaas ben ik het niet zo eens met hoe die lieve vrouwtjes het aanpakken. Zij maken namelijk het huiswerk voor de kinderen in plaats van uit te leggen..lijkt mij niet helemaal de methode maar goed!
Ik ben nu dus na school in ieder geval wat nuttigs aan het doen als ik tijd heb! Meestal zo´n 2 a 3 middagen in de week..

Ehm vrijdag 11 januari werd ik meegevraagd naar een discotheek, jawel de eerste keer..Had nog toestemming van mijn ouders ook haha! Tot maar liefst 1:00..
We gingen naar de ´Galaxi´, een soort van lounge/discotheek..buiten het feit dat er zo´n 20 man was, was het heel erg gezellig! Trouwens moet ik even zeggen dat indrinken hier echt niet bekend is, ofja niet zoals wij dat kennen…thuis kratje bier op tafel, drankspelletjes en dit alles..Hier ga je in een van de auto´s van je vrienden beetje rondkachelen, biertje drinken, of in ´de straat´, muziek op, auto open..je kent dat wel…die jongeren noemen wij hangjeugd haha…Maar hier is dat heel normaal, al moet ik zeggen dat ik me in het begin niet echt op m´n gemak voelde..Goed de hele avond gedanst, dat klinkt misschien vreemd..maar hier ga je niet naar de discotheek om echt biertjes te drinken en eens flink bij te kletsen..nee hier wordt er ongeveer de hele avond gedanst..salsa, merengue en nog 10 andere dansen die ik maar niet onder de (niet al toe soepele) knie kan krijgen..Goed netjes op tijd thuis afgeleverd na een gezellige avond haha .. :)
Zaterdag was het een vet zonnige dag..dus eerst naar de sportschool, naar huis en in mijn bikini in de zon gelegen! Beetje bruin geworden,..en dat in januari! In de namiddag wederom ´rondjes gaan rijden´ (klinkt vet stom zo haha..!) .. ijsje gegeten … relaxte dag dus :) ´s Avonds gingen we bij kennissen eten, ook weer heel gezellig..en na een lamme dag heel lam naar bed gegaan ..
Zondag werd de kledingzaak van Patricia dubbel zo groot gemaakt, dus de hele dag meegeholpen … niet echt een heel gezellige dag dus..De hele dag met 5 man in een hokkie van 10m2 levert altijd de gezellige familie-discussies op haha .. herkenbaar denk ik zo!
Weer een week voorbij dus!

In de week daarop ging mamsie ons Jolein opzoeken in Mexico..dus mooi van het feit gebruik gemaakt dat we nu geen 6 uur tijdsverschil hebben..en lekker bijgekletst via Internet! Verder een rustige, beetje saaie, week gehad…het normale..school, werken, sportschool…beetje niksen…Na school wat huiswerk maken met klasgenoten…
En toen was het weer weekend! En jawel er stond een best wel speciaal weekend voor de deur want Marieke zou ein-de-lijk van Quito naar Latacunga komen..!
Helaas mocht ze niet alleen in de bus, dus ik zaterdagochtend in de bus om Marieke in Quito op te halen…Na een veel te lange busrit, want heel Quito besloot de auto te nemen kwamen we rond het middageten in Latacunga aan…Ik had heel democratisch besloten dat we Chughchucaras zouden gaan eten..dit is hét typische eten van Latacunga dus dat kan niet ontbreken in een weekendje Lata.
Helaas hadden we niet de lekkerste Chughchucaras deze keer, maar toch heel erg lekker en gezellig..daarna een citytour gehouden haha…En uiteindelijk is het een heel culturele middag geworden, want we hebben namelijk het Ecuadoriaanse cultureel hoogstandje ´gespeeld´: carnaval. Ja hier zuipen ze geen carnaval zoals wij Brabanders dat doen, maar hier gooien ze alles en iedereen onder met water, eieren, meel..eigenlijk alles maar wat je kunt bedenken! Dus wij ook! Naar een huis van een vriend van een vriend (typisch Ecuadoriaans,…vriend van een vriend van een kennis..blabla..uiteindelijk zijn we allemaal vrienden!) .. En vanaf de derde verdieping waterballonetjes gooien is toch best wel grappig :D Vooral als er dan een vrachtwagentje voorbij komt met zo´n 20 man achterin…helaas bleek ons richtingsgevoel niet al te best maar we hebben ons in ieder geval vermaakt!
En ´s avonds stond er weer een discotheek op het programma..woej! Deze keer een wat kleinere…type Axis-circle .. Wederom hele avond gedanst, Marieke heeft dansles gekregen…en na een hele gezellige avond om 2 uur naar huis…We konden het toch echt niet laten om nog even na te kletsen en gingen om half 5 slapen..

´s Ochtends op tijd weer wakker want het huis stond overhoop, er zou namelijk visite komen om te bbq´en…Een gezellige, eigenlijk toch best wel lamme, bijkletsdag! Helaas moest Marieke zondagavond alweer terug naar Quito..
In ieder geval een heel gezellig weekend, weer flink bijgekletst…en ook beseft dat de tijd voorbij vliegt! Marieke gaat alweer bijna naar huis,..en eigenlijk hebben we veel te weinig afgesproken! Dus nou de tijd dringt proberen we toch nog wat uitstapjes te plannen..

Weer een nieuwe week! Nog een keertje met Mams en Jo gekletst via t Internet…en toen ging Mamsie alweer naar huis! Ik geloof dat ze een hele fijne tijd gehad hebben saampjes, en stiekem ben ik best wel jaloers..ik wil ook bezoek..dus bij deze zijn jullie uitgenodigd! ;)
Verder in die week weer hetzelfde als altijd…Dinsdagavond naar een oefenavond van Alejandro wezen kijken…Hij zou namelijk (afgelopen) vrijdag een uitvoering hebben met mijn Universiteit als afsluiting (of opening, dat begrijp ik nog steeds niet) van een culturele week…Dus hop José en ik naar de Uni van Alejandro .. en een uur Italiaanse/Franse liedjes geluisterd haha…Ach we hebben ons vermaakt, en het is weer wat anders dan thuiszitten of tussen de jengelende veel te drukke kindjes…
Afgelopen vrijdag was dus de uitvoering..José was in Quito, dus mocht ik alleen gaan haha..Met de familie van Alejandro (lekker degelijk zeg ik dan..) ben ik gaan kijken..Alejandro stond strak van de zenuwen, samen met zijn 25 zang-genoten haha..Ik verwachtte dus eigenlijk best een flinke show..maar dat was dus niet zo…Het was wel echt heel leuk, helaas geen foto´s…zoals de afgelopen drie maanden het geval is…Maar veel dans in traditionele folklore, blijft toch gaaf om te zien..En toen dan het optreden van Alejo met zijn klasgenoten..het ging hartstikke goed..Na drie Frans/Italiaanse liedjes (Vivo per lei en nog wat andere waarvan ik de naam vergeten ben..) was het alweer voorbij..Allemaal hartstikke goed gegaan dus gelukkig geen zenuwpees meer…Daarna kwam er een bandje dat nationale muziek ging spelen..en zo georganiseerd als wij zijn in Nederland..zo niet-georganiseerd zijn ze hier..dus de soundcheck wordt gewoon ter plekke gedaan…hier een kabeltje, daar een microfoon verwisselen…en na ongeveer 20 minuten was het zover hoor haha..Goed een echte culturele avond dus…hartstikke gezellig!

En vandaag is het alweer zaterdag…vanaf nu moet je dus echt voorbereid de straat op…Dat betekent níet met witte T-shirtjes, beter geen spijkerbroek want dat droogt zo lastig en het liefst bewapend met waterballonnen, flessen water, een trees eieren en kilos meel haha..
Ik ben benieuwd! Ik moet dadelijk het centrum in om mijn Kusttrip (waarvan we het programma eindelijk hebben, het wordt helemaal leuk!) te gaan betalen…Dat houdt in 2x het park doorkruisen…En als ´gringa´ (buitenlander) val ik toch altijd net wat meer op..dus ben bang dat ik het niet droog ga houden..! Dus ga ik deze week zigzaggend over straat, alle ballonnen, eieren, en meel ontwijkend..
Het is trouwens wel een grappig gezicht…want normaal sukkelt iedereen maar wat over straat…Ecuadorianen hebben nou eenmaal bijna nooit haast, maar de komende week lijkt heel de stad haast hebben want iedereen gaat sprintend over straat om een beetje droog thuis te komen haha .. En het blijft stiekem toch ook wel schattig om 20 jarige jongens met waterballonnetjes over straat te zien sluipen..
Goed volgende week is het écht carnaval, ben benieuwd wat dat gaat betekenen…Heb in ieder geval van alle kanten uitnodigingen voor feestjes, optochten, uitstapjes..dus ben benieuwd wat het gaat worden!

In ieder geval kijk ik er naar uit, en maandag en dinsdag vrij is ook niet verkeerd..Het is dan wel geen Brabands-carnaval..en dat ga ik ook zeker missen..maar dit jaar dan op een andere manier! Hopelijk krijg ik in ieder geval toestemming om er flink tegenaan te gaan ;)
Ja dat toestemming vragen dat is me wat…dat begint me wel een beetje argh teveel te worden…het is begrijpelijk dat je zegt waar je heen gaat, maar hier moet je echt (en dat is niet alleen omdat ik op uitwisseling ben en mijn ouders hier dus heel erg bezorgd) vragen tot hoelaat..met wie..waarheen etc. etc … Een geruststelling dat iedereen dat zo heeft..maar het toch net wat vrijere Nederland mis ik op die momenten toch wel..Gewoon de fiets pakken, en gaan met de banaan ´tot morgen mams en paps, jullie zien me wel verschijnen!´…

Ach ik ben voor het ´anders´ gegaan en dat is dus zeker gelukt! ;)
In ieder geval…geniet allemaal extra van carnaval voor mij! ´Vat er ´n pilske op´ en dan ´spreek´ ik jullie over een tijdje wel weer! En hopelijk, voor zover jullie alles nog onthouden hebben, kunnen jullie me een beetje bijpraten over de carnaval!

In ieder geval nog steeds bedankt voor de mailtjes en reacties .. ik moet zeggen dat ik de laatste tijd zelf behoorlijk minder vaak op internet ziet…een goed teken, maar heel veel mail ik dus niet..Sorry! :)

Heb trouwens weer wat foto´s..ja die beginnen nu hier en daar vandaan te komen..Mocht je het nog onthouden hebben..Met Kerst ben ik naar de grootste steen die de Cotopaxi ´uitgespuugd´ heeft geweest….hij is echt heel groot,..en nu heb ik dus wat fotos…op zich niet echt wonderbaarlijk een grote steen .. maar als je bedenkt dat die zo´n 50 km. Door de lucht geslingerd is..en daar terecht is gekomen…dat maakt toch wel indruk hoe verwoestend een vulkaanuitbarsting is!

Goed..jullie horen van me..hopelijk ik ook van jullie!
Hele dikke knuffel..!



  • 27 Januari 2008 - 08:54

    Anne:

    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en nog daar wil blijven. Ik wens je nog heel veel plezier in Ecuador. Wat heb je prachtige natuurfoto ' s. Ik ben natuurlijk blij dat mijn Marieke op 24 februari thuiskomt.

    Dag Eef! Groeten uit Gemert

  • 27 Januari 2008 - 10:22

    Marlon :

    Je maakt me jaloers.. Over acht weken en 3 dagen zit ik in de zelfde tijd als jou.. dus misschien dat ik je dan meer ga spreken..

    Ga lekker carnaval vieren dat zullen wij dat hier ook doen..
    Op naar de verhalen die je gaat horen en wij van jou!!

    Liefs Marlon

  • 27 Januari 2008 - 13:23

    Jordi:

    Joehoe Joehoe,

    Ik zie dat het daar nog altijd helemaal chill is.. Voor mij gaan de tijden nu ook snel veranderen. Vrijdag en gisteren heb ik mijn afscheidsfeestjes gehouden en vanmorgen heb ik mijn kamertje in Arnhem leeggehaald. Nu moet ik natuurlijk nog alles gaan pakken maar dat komt morgen wel weer.

    En dan, aanstaande woensdag, ga ik naar de dolfijntjes in cape town. Donderdag gaan we direct door naar George. (waar de uni is) en dan gaan we daar maar bakken in de zon.

    Ik blijf natuurlijk je berichtjes volgen als ik kan.. Want Suid - Afrika is nog niet zo van het vele internetten maar op de uni hebben ze geloof ik wel internet..

    Je kunt mij volgen op www.jordivanoort.waarbenjij.nu als je wilt natuurlijk en ik schrijf je wel weer iets als ik tussen de bavianen sta.

    AJUU

  • 27 Januari 2008 - 17:23

    Maaike:

    Matie, Super dat het zo goed met je gaat hierzo in Nederland. Z'n grote steen kunnen we hier in Nederland niet vinden;)
    Carnaval komt helemaal goed, wij vliegen ervandoor met zijn alle. De foto's van de carnaval zullen natuurlijk ook volgen!!

    Hou je taai:)
    Xx

  • 27 Januari 2008 - 20:41

    Karlijn:

    Eef!
    Wat leuk allemaal! Op de kusttrip ben ik stiekem wel wat jaloers, maar die maak ik nog wel een keer ;) Ik moet nog lang wachten voor jij ook weer terug bent, maar Marieke komt er gelukkig aan! Dan is mijn eerste Ecuador-buddy weer terug :)

    Kus!

  • 28 Januari 2008 - 11:32

    Marjon:

    ello:)
    klinkt weer goed, de stad komt los nice:)
    eef je moet wel zorgen dat de kinderen slimmer worden en niet alleen jij he!
    ik mail je snel weer:) geniet en vier carnaval voor twee want ik werk alle dagen:)
    mail je snel (stiekem al bijna verstuurd maar toch)
    ook liefs van mijn mams!

  • 28 Januari 2008 - 13:03

    Danielle :

    Hee Eef!
    Klinkt allemaal leuk wat je daar meemaakt! :) Zoals ik lees heb je het iig super naar je zin daar! Hier komt de Carnaval idd alweer dichtbij, gaan we even hossen ;) Haha! Groetjes!

  • 28 Januari 2008 - 19:01

    Lisette:

    Hey Evelien!

    Wat een verhaal zeg! :D Je maakt het nog steeds goed, leuk zeg! Wij gaan 't komende weekend idd carnavallen en we zullen het theezakje van 2007 best een beetje missen! Maar 'we vatten er inne' op jou ;) Veel plezier daar nog, met de waterballonnen enzo ;)

    Kus!

  • 28 Januari 2008 - 23:54

    Sander:

    haaay,

    beter laat dan nooit: ik ben nu ook weer op de hoogte van jouw avonturen daaro, die carnaval daar lijkt me super vet! zou ik best wel een keertje mee willen ruilen ipv het continu zuipen hier.. ofja.. :P

    dat toestemming vragen is wel heel anders dan hier in nederland.. GELUKKIG ;)

    Bedankt voor je uitnodiging trouwens, maar ik denk dat ik ga passen, ik moet in de meivakantie ook nog naar hong kong enzo.. toch maar ff mn portemonnee in de gaten houden, voor ik t weet benk keps ;)

    Tot je volgende berichtje!!

    xxx
    Sander

  • 29 Januari 2008 - 09:56

    Anouk:

    Hey Evelien!
    Haha wat grappig die carnaval daar!Ik moet er alleen nie aan denke da ze hier met waterballonne gaan gooie in die kou ;) haha!En biertjes drinken in een auto is ook leuk ipv koningen savonds ;) allemaal even gezellig lijkt me haha!!
    Groetjes Anouk

  • 29 Januari 2008 - 14:31

    Jolein:

    Hihi dat is een grote kiezel.. Wel indrukwekkend, zolang 't ding maar niet op je dak dondert..?! Ik kom 'r wel weer achter dat je aan het genieten bent (en zelfs bruin aan 't worden bent?!), gelukkig gelukkig..
    Dikke kus (nu nog) uit Mexico.. Ik ben een beetje jaloers op jou, je hebt toch iets meer tijd om te genieten na idd de eerste maanden inburgeringstijd.. Enjoy

  • 29 Januari 2008 - 20:48

    Elly:


    Nou eindelijk gelukt om je site te vinden.Gelukkig dat je het nu zo naar je zin hebt.
    Marjon Heeft me steeds wel op de hoogte gehouden hoor.
    Moet 's zondags morgens bij het ontbijt altijd even aan je denken. Wel grappig niet?
    Geniet verder,de tijd vliegt.
    Probeer toch maar die dandsen van daar onder de knie te krijgen, is altijd makkelijk als je die kent.
    groetjes ,ook van Pieter en Ruud.
    dikke kus en liefs
    Elly

  • 30 Januari 2008 - 01:50

    Daan Vd S:

    heeej Evelien!!
    wazaaaaaaa! poe man, das een eind weg waar het putje rechtsom draait :P..! lees dat het allemaal goed met je gaat, mooi man..! vind jhet echt heel erg gaaf van je dat je dit bent gaan doen, en hoop ook dat ze brabantse carnaval daar kenne, zodat je niets hoeft te missen...nou nog een fijne paar maandjes, en wie weet zien we elkaar daarna wel weer... kuskus, D!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 46677

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 April 2014

Stage in Canada

26 Oktober 2011 - 23 December 2011

Op bezoek bij Jordi in Zuid-Afrika..! :)

19 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Terug naar Ecuador..!

22 Augustus 2007 - 05 Juli 2008

Een jaar naar Ecuador!

Landen bezocht: