Ci ca Carnaval.. - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu Ci ca Carnaval.. - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

Ci ca Carnaval..

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

09 Februari 2008 | Ecuador, Latacunga

En toen was de carnavalsvakantie alweer voorbij! Iedereen een beetje overleefd? Ik wel, vanalles gedaan maar toch niet zo´n slopende carnaval als in Nederland ;)
Had woensdag weer gewoon les op school, terwijl jullie nog allemaal de hele week vakantie hadden..verdeurie!
Voor ik het vergeet,..Mijn vorige berichtje had ik op zaterdag geschreven..Die avond vroeg ik of ik niet naar Quito mocht die zondag om met Marieke nog wat te gaan doen..´Waarom ga je niet naar Otavalo´ (Een indianenmarkt) Eeh tuurlijk waarom niet, als jullie me ziek melden van school (sshht dit heeft YFU natuurlijk niet gelezen)..En dus ging ik zondagochtend om 6 uur in de bus naar Quito, om vanuit daar met Marieke, José en Alberto (een vriend van hem uit Quito) naar Otavalo te kachelen. Gelukkig een hele rustige dag op de markt,..en ze hebben daar echt alles wat je wilt kopen wat ook maar typisch is voor de Sierra (berggedeelte) van Ecuador. En nou moet de markt op zaterdag nóg groter zijn. Goed flink wat souveniertjes ingeslagen, met behulp van onze twee gidsen tegen een behoorlijk lagere prijs dan die ze ons aan willen smeren..Wij als twee blondjes..
Lekker multiculti-dag gehad, en ook erg gezellig!
Nou dan toch echt over Carnaval!

Vrijdag mochten we op school ´legaal´ carnaval spelen (het klinkt nog steeds niet gezellig, Carnaval spelen)..Gelukkig scheen de zon flink dus dat betekende een flink watergevecht! Er stonden 4 watertonnen op het sportveld en daar mocht iedereen zijn waterpistolen/waterflessen vullen (beetje zoals onze examenstunt)..maar goed het bleef natuurlijk niet bij onschuldige waterflesjes..binnen de kortste keren hing ik dus ook op zn kop in die tijl..zeike nat van onder tot boven! Leuk begin van de carnaval!

Zaterdag ben ik naar Saquisili geweest, een dorpje hier verderop..Daar was een soort Mama Negra optocht. Dus met nagenoeg alleen maar folklore..Helaas spelen ze hier dus carnaval met water of met schuim (niet die spuit serpentine van Nederland maar écht schuim)..deze dag dus eigenlijk alleen maar met dat rotspul, maar dat mocht de pret niet drukken! Flink verbrand want de zon heeft de hele dag geschenen, en stiekem toch wel grappig om te verbranden tijdens het kijken van een carnavalsoptocht in je hempie!

Zondag stond Quilotoa op het programma. Dit is een kratermeer, jawel in een vulkaan haha..Iedereen vertelde me dat het echt een item is dat je moet bezoeken, dus dat staat ook weer op ons (ons, want Marieke was ook weer gezellig mee!) lijstje! Helaas, zo zonnig als het zaterdag was, zo bewolkt was het zondag! En mijn nicht en haar vriend en neef vonden het wel leuk om niet in de auto maar achterin de auto naar Quilotoa te gaan..Marieke had deze Ecuadoriaanse manier van reizen nog nooit meegemaakt dus wij ook achterin. In het begin was het nog wel leuk, met het zonnetje, maar hoe hoger we kwamen, hoe kouder. En toen we ook nog eens door een dorpje (lees: 4 huizen bij elkaar) reden, en daar óók carnaval gespeeld werd, werd het nog kouder…Hier een waterballon, of een emmer of gewoon met de tuinslang! Brrr! Dus helaas behoorlijk koud en het uitzicht was wat minder maar toch zeker de moeite waard (zie foto´s). De afdaling de krater ´in´ duurde een klein uurtje..eenmaal onderin gingen we met een opblaasboot het meer op. Stiekem toch wel een beetje eng als je bedenkt dat er onderzoekers zijn die zeggen dat dit meer geen bodem heeft,..geen bodem? Nee geen bodem, het zou in contact staan met de zee..ik weet het ook niet maar het is in ieder geval vet diep!
Weer omhoog besloten Marieke en ik lekker toeristisch te paard (eigenlijk is het per ezel maar er liepen maar 2 ezels rond en dat waren wijzelf) te gaan. Voor $5 mochten we op een paard klimmen en jawel werden we naar bovengehobbeld. Achteraf heb ik er vet spijt van, echt niet van het geld want die arme gezinnetjes kunnen het geld goed gebruiken, maar voor het paard! Ik heb geen idee hoe vaak ze al op en neer gelopen waren, maar ze waren kápot. Iedere 5 minuten wilden ze stoppen, terwijl het beessie van Dina vrolijk naar boven wandelde. Dus eigenlijk was het best zielig, slechte daad! Maar goed,..dat proberen we maar te vergeten, het was een hele gave dag geweest!

Toen was het alweer ´carnavalsmaandag´, dit jaar dus geen spetterende Elsendorpse optocht, maar ik ben naar Ambato geweest. Dat is een stad hier ongeveer 3 kwartier vandaan. Het is de stad van het fruit en de bloemen, dus de optocht zou hier bol staan van de wagens gemaakt van fruit en bloemen. Dat viel op zich wel mee (kun je toch beter naar een echte fruit en bloemenoptocht in Nederland gaan kijken Marianne ;)) De optocht begon pas rond 20u dus in de avond. Trouwens wat ik zo maar zou vergeten van die dag! S middags gingen we eerst naar oma in Pujili, om jawel ik kon er niet onderuit, cuy te eten! Cuy? Ja cuy, das dus cavia! Voor sommige is het misschien een onvergeeflijke daad, ik vond het een deel van mijn cultuurervaring haha..Al moest ik wel even slikken toen de oven openging, en daar 5 geroosterde caviaatjes lagen..(Sorry geen foto´s,..) Nou mijn eerste hapjes cavia, en eigenlijk is het echt niet zo speciaal! Het smaakt gewoon naar vlees,…Sorry kan er niets spannenders van maken!
Goed s middags ging ik dus met Jose, Alejandro en zijn neef naar Ambato want daar was de rest van de familie van Alejandro. Zijn oom heeft namelijk een huis in ongeveer de belangrijkste straat van de optocht, dus goed bekeken! Vanaf een balkonnetje boven de drukte hebben we alles rustig kunnen bekijken zonder lastiggevallen te worden, zonder weer die vieze schuim of weet ik wat. Helaas wist ik dit van te voren niet, en had dus geen camera meegenomen omdat er echt héél veel mensen verwacht werden. Dit laatste was dus ook zeker wel waar, in de straat waar wij aan het kijken waren…zaten (ja zaten, die mensen hier gaan rustig op de grond zitten om alles te bekijken) zo´n 10 rijen mensen! 10! Ik met een telefoon foto´s gemaakt maar die heb ik nog niet,…na de optocht was het zo´n drukte, ik geloof niet dat ik ooit zoveel mensen bij elkaar gezien heb, echt niet overdreven! Goed de optocht was niet zo heel speciaal, wederom met dans, de ene na de andere reina (miss) kwam voorbij…Reinas van allerlei verenigingen, dorpjes, Ambato en zelfs van Chili!
Na de optocht, die zo´n 2 uur geduurd had gingen we nog eventjes stappen in Ambato. Er zijn verschillende discotheken en feestjes (met entrees van zo´n $20..) en dus besloten wij naar een gratis discotheek onderin een parkeergarage te gaan. Het stelde niet zo heel veel voor maar het was in ieder geval heel gezellig, lekker gedanst..en toen kwam ik ook nog eens een paar van mijn uitwisselingsmaatjes uit Ambato tegen! Helemaal leuk dus..! Om 2 uur moesten we toch echt naar huis, want Eef moest terug naar Latacunga.

Goed dat was dus mijn carnaval van dit jaar! Ik kan niet ontkennen dat het in Brabant misschien wat gezelliger was, maar ik heb het zeker helemaal naar mijn zin gehad!
En toen was het dinsdag, ons Jootje ging naar huis! Ik heb gister de foto´s gekeken haha en zag er gezellig uit daar op Schiphol! Stiekem moet ik zeggen dat ik af en toe ook wel momentjes heb dat ik lekker naar huis wil, maar de komende 5 maanden ga ik nog vanalles zien en meemaken dus het lijkt me veel leuker om hier te blijven ;)

Want in Elsendorp maak je het niet mee dat er op zo´n 60 km. een vulkaan uit staat (staat?) te barsten! Misschien hebben jullie er in Nederland niets van gehoord maar de Tungurahua is al 9 jaar aan het rommelen, en de laatste tijd is het flink raak. Woensdagochtend is hij begonnen en de afgelopen nachten wil hij nog wel eens uitbarsten! Ik heb er helaas nog niets van gezien of gemerkt…Moet zeggen dat het wel origineel is om op aswoensdag uit te barsten als vulkaan…sorry flauwe opmerking :) Maar ik zal op internet een foto zoeken om een beetje een idee te geven..

En nou is het wederom zaterdag,…zoals ongeveer iedere zaterdag heb ik niets op het programma staan dus we zullen zien wat er weer gaat gebeuren! In ieder geval heb ik gister goed nieuws gehoord, want maandag kan ik ein-de-lijk mijn camera op het postkantoor op halen! Dus ik beloof bij deze heel plechtig dat ik de komende tijd heel veel foto´s zal maken om de schade in te halen! Vanaf vrijdag gaat dat zeker goed komen want dan ga ik eindelijk naar de kust met YFU!
Vrijdagavond vertrekken we vanuit Quito, zaterdagochtend beginnen we dan echt met de trip…Er staat een hele rij op het programma: Manta, Montañita, Crucita, Guayaquil, Isla de la Plata, Salinas, Puerto López, en waarschijnlijk vergeet ik nog wat…dus dat belooft heel gaaf te worden!
Daar vertel ik jullie volgende keer over!

Ehm heb ik nog wat wist-je-datjes? Geen idee..ik vraag me af of ik jullie al verteld heb hoe goedkoop de benzine hier is? Ik zag steeds de prijzen bij de benzinestations aangegeven staan, en dan dacht ik..ah das ongeveer hetzelfde..Maar wat blijkt nou, dit is per ´gallon´, en dat is 3,45 liter als ik me niet vergis..
Dit betekent dat hier een liter ´normale´ benzine zo´n 30 dollarcent kost! Eén liter! Dus nou begrijp ik ook waarom ze hier rustig nutteloze rondjes rijden in de auto, want het kost gewoon bijna niets..! Helaas betekent dat natuurlijk veel verloren liters, en luchtvervuiling, tel daar die geweldige schone oude krakkies bij op…

Verder heb ik laatst op school geleerd (klinkt wel heel schattig haha) dat hier de kindersterfte, kinderen die sterven voor hun 5e levensjaar, op 43% ligt! Dat betekent dat 43 van de 100 kinderen voor hun 5e jaar sterven, dat is toch wel echt heel veel lijkt me zo...Jup Ecuador is en blijft een ontwikkelingsland.

Ook in veel andere opzichten. Zo werd er laatst op mijn school een onderzoekje gehouden door een studente van (vergelijkbaar) bedrijfswetenschappen. Het ging er over of we hier in Latacunga geen behoefte hadden aan (zo was de beschrijving) een winkel met make-up, parfum en lichaamsverzorging…Dit kennen wij dus gewoon als een DA, Kruidvat of andere..Maar dat vind je hier gewoon niet. In Latacunga wonen 55000 mensen maar voor sommige simpele dingen moet je hier echt heel goed zoeken. Een andere vraag ging over een lingeriewinkel, ´een winkel waar je geholpen wordt met het vinden van het juiste artikel in de juiste maat etc´..Ook dat kennen wij in Nederland als ´gewone´ lingeriewinkels die we alleen in Gemert al een stuk of 4 hebben…
Die dingen zijn voor ons heel normaal, maar dat is hier nog allemaal niet.

Een ander voorbeeld is misschien het bankwezen…
Ik denk dat zo ongeveer iedereen tegenwoordig wel iets van Telebankieren heeft, dus geld overmaken via internet... Maar als je hier geld over wilt maken naar een rekening gaat dat net ff wat anders. Dan vraag je het rekeningnummer, en de naam, ga je met je stapeltje geld naar de bank, vul je zo´n briefje in, wacht je gemiddeld een dik halfuur in de rij en als je dan eindelijk aan de beurt bent wordt het geld handmatige geteld, en overgemaakt…
Zo ben ik dus al een paar keer naar de bank gegaan met zo´n $500 aan contanten om dat eventjes over te maken…Een echt veilig gevoel geeft dat niet, dat kan ik je zeggen…Daar komt nog bij dat je moet weten naar welke bank je het over moet maken want er zijn er hier in Ecuador zo´n 5 denk ik, de belangrijkste, en als je het naar een rekening van bank A over moet maken, moet je dus niet naar bank B gaan…
Ik denk dat het wel duidelijk is dat dat in Nederland ook net ff wat anders gaat…
De laatste en eerste 2 of 3 dagen van de maand zijn altijd extra druk bij de bank want dan moeten er rekeningen betaald worden, wordt er geld van de bank gehaald omdat het loon overgemaakt is etc..
Ook de telefoon wordt hier bijna altijd contant betaald. Dus naar het kantoor van Andinatel, de grootste aanbieder geloof ik, en daar moet je dan, wederom na een rij van een half uur, je rekening betalen..
En rekeningafschriftjes krijg je dus echt niet thuis opgestuurd, als je sowieso al een brievenbus hebt…Je gaat met je boekje naar de bank en daar wordt je saldo bijgeschreven…
Tsja, kleine dingetjes waar wij in Nederland misschien niet eens meer over nadenken…!

En zo blijf ik me hier dus verbazen over heel veel vanzelfsprekende dingen die toch niet zo vanzelfsprekend blijken te zijn in dit rare maar ook zeker wel heel mooie land!
Volgende week ga ik dus weer een nieuw deel ontdekken, de kust..! Zoals mama al zei, je hebt dadelijk alles gezien…En ik hoop en denk dat ze daar best wel gelijk in gaat krijgen! Ben op de helft van mijn jaar hier, en mijn kaart die op mijn kamer hangt staat al vol met kringetjes waar ik al geweest ben…Gaaf toch!

Ik zeg tot de volgende keer!

Heel veel liefs!


  • 09 Februari 2008 - 17:30

    Marco:

    eeefje!!

    een heel verhaal om te lezen!! maar je houdt het goed uit daar zo te horen! Het is ook weer bijna voorbij! Geniet er nog van, voordat het voorbij is!!

    xx Marco

  • 09 Februari 2008 - 18:14

    Jilles,,:

    Hey Eef!

    Het klinkt weer allemaal erg gezellige ;)
    Je boft trouwens wel dat ze bij jullie aan carnaval deden want dat heb ik hier helemaal moeten missen! Maja, dan doen we het volgend jaar maar even dubbel over. ;)
    Nog veel plezier daar in Ecuador! Zie je in Juli wel weer!

    Besos

  • 09 Februari 2008 - 18:40

    Anneke:

    Eindelijk krijg je dan je (mijn) camera!! Ik hoop idd dat je de schade gaat inhalen met het maken van foto's!

    Het was erg gezellig & fijn om Jolein op te halen & het was helemaal leuk dat we je woensdag weer een keertje aan de telefoon hebben gehad! Dat klinkt dan zo dichtbij maar het is zo ver weg! :-( Maar voor je het weet staan we op schiphol voor jou! Geniet ervan Mientje! Ik ben trots op je.. :-)

    Dikke Kus Ann!

  • 09 Februari 2008 - 23:47

    Bart:

    Hey eve,
    Ik volg ze nog steeds :P... Je hebt het er maar druk mee. Carnaval was top hier, goed hard voor lul gelopen...
    Stefan een beetje in toom gehouden :P (en hij ons)...

    Xx

  • 10 Februari 2008 - 09:37

    Mama:

    Jaaaaaaaaaahhhhhhheindelijk!!!!!
    Hopelijk is dit je kerstpakket, dan komt er nog een!!
    Nu worden we natuurlijk gebombardeerd met foto's?!
    Met een beetje geluk komt je tweede camera in mei.
    We zien je reportages wel verschijnen.
    Kusje

  • 10 Februari 2008 - 16:20

    Bob:

    Hey Eef!
    Wat een tof verhaal weer zeg! Ik ben (net als bijna iedereen wel denk ik) nog steeds jaloers op je! Echt gaaf om steeds te lezen wat voor te gekke dingen je weer hebt meegemaakt, en om je mooie foto's te zien! Keep on doin that stuff! En die wist-je-datjes ook haha!
    Je zuster is weer thuis, en heb er bij Bram z'n party heerlijk mee gekletst! Nou jij nog een paar maandjes! Geniet ervan!
    Kus

  • 11 Februari 2008 - 08:24

    Jordi:

    Tjah, carnaval, dat hebben ze hier ook niet.. Maar goed dat ze het toch nog ergens vieren:)
    Die vulkaan, dat lijkt me trouwens wel echt machtig om te zien maar die hebben ze hier ook al niet..
    Ik moet zeggen dat ik het wel gemist heb maar niet zo heel erg maar ik ben natuurlijk ook nog niet zo lang weg..

    Maak nog wat van je overblijvende maandjes:)

    x

  • 11 Februari 2008 - 12:56

    Danielle :

    Eef!
    Leuk verhaaltje om te lezen:) Al die nieuwe belevenissen! Carnaval is weer voorbij en ons normale schoolleventje is weer begonnen... Geniet nog van je tijd:)! Kus Danielle

  • 11 Februari 2008 - 17:50

    He Chickie:

    Ja zoals je vast al gelezen hebt is het gewonen leventje hierzo weer begonnen. Zonder jou en Jordi gaat het gewoon door:) Super vet dat verhaal van jou, pas maar op dat het lava niet jouw richting op komt, want dan moet je op de lava gaan boarden!!:)
    Vakantie was weer toppie, maar dat was wel te verwachten. Off piste was het nu, en het was super, veel tiefsnee en veel sneeuwballen!
    Ik wacht op je volgende mail, mijn mail komt zometeen:)
    Xx Maaike

  • 11 Februari 2008 - 18:26

    Marlon:

    Ben maar blij dat je zo veel tijd hebt om daar vanalles te zien.. Ik denk niet dat je zomaar voor een weekendje even terug zult gaan vliegen!!
    Voor mij nog maar 6 weken te gaan!!

    Liefs Xx

  • 12 Februari 2008 - 17:38

    Marieke:

    Nog drie, drie nachtjes voordat we gaan..

  • 12 Februari 2008 - 21:09

    Ria:

    leuk om je verhalen te lezen evelien.je hebt daar zelfs carnaval,
    van die vulkaan heb ik gezien op t.v. vroeg me al af of evelien en haar familie ook moest evacueren.gelukkig niet
    Geniet nog van de tijd dat je daar bent en succes met je vrijwilligerswerk.

    groetjes en xxxx
    Jan en Ria

  • 13 Februari 2008 - 21:56

    Jo:

    Hey stoere bink,
    En hoe is het allemaal in Ecuador..? Dit laatste verhaaltje klinkt iig weer goed.. Ik mis Mexico heel erg, ben jaloers op jou..! Hopelijk kunnen we snel weer een xtje bellen, ben benieuwd hoe het nu is & dan kan ik m'n spaans blijven oefenen haha..
    Nou tot het volgende verhaaltje of bellen..! Kuss

  • 14 Februari 2008 - 20:32

    Anne:

    Hoi Evelien,

    Leuk om je verhalen te lezen. Je maakt zo heel wat mee en zo zie je nog wat. Ik wens jou dat nog een aantal speciale maanden toe. Veel plezier met ons Marieke aan de kust. Groetjes,

    Anne

  • 21 Februari 2008 - 10:39

    Mama:

    Ha Eef
    "Bob" is alive!
    En weet ons te vertellen dat je vermoedelijke return 4 juli is, dus dan sta je 5 juli op schiphol!!!!!!!!
    Je bent nu vast de "blue footed boobies"aan het voeren op "het mooiste strand van Ecuador"(volgens E.de reisleider), maar dat gaan we vast wel zien?!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 46677

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 April 2014

Stage in Canada

26 Oktober 2011 - 23 December 2011

Op bezoek bij Jordi in Zuid-Afrika..! :)

19 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Terug naar Ecuador..!

22 Augustus 2007 - 05 Juli 2008

Een jaar naar Ecuador!

Landen bezocht: