La Ruta del Sol .. o de la Lluvia!? - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu La Ruta del Sol .. o de la Lluvia!? - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

La Ruta del Sol .. o de la Lluvia!?

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

23 Februari 2008 | Ecuador, Latacunga

En toen zat de kusttrip er alweer op! Ik ben vanmiddag thuis gekomen van een vermoeiende maar hele gave week aan de Ecuadoriaanse kust!

Vrijdagochtend hadden we lekker geen les, dus rustig mijn spullies in kunnen pakken en om 12uur gingen we dan eindelijk met de bus richting Quito! Deze keer ging het niet zo snel als normaal dus maar goed dat we zo vroeg vertrokken waren..normaal duurt de rit zo´n 1,5 a 2 uur..nu waren we na 3 uur in Quito! Goed daar nog eventjes in het winkelcentrum rondgehangen, wat last-minute ingekocht en toen richting hostel om weer lekker bij elkaar te komen met alle YFU studenten in Ecuador!
Lekker een terrasje gepakt, dat kan alleen maar in Quito geloof ik…waar de toeristen bij elkaar komen haha..Een paar hele gezellige biertjes gepakt en om 22u eindelijk de bus in om te beginnen aan onze ´Ruta del Sol´!
Een hobbelige, regenachtige busrit later van zo´n 10 uur kwamen we aan in Manta, bij ons eerste hosteria. In de bus had ik trouwens een lekker ontbijtje, namelijk een zak chips van Marieke haha en tadaa met dank aan Nico en Marianne echte Hollandse ´CHOCOMEL! ´ (maak verder geen reclame, maar die gele pakjes zijn heilig voor mij) Aangekomen in Manta hadden we vrije tijd om onze kamertjes vol te gooien met onze rommel en wat te zwemmen in het zwembad en de zee…gelukkig niet koud maar toch regen .. Die middag zijn we naar Montecristi geweest, een dorpje even verderop .. Hier is dit jaar de Asamblea gevestigd, dit is zeg maar de Tweede Kamer van Ecuador, in het Alfaro Dorp (genoemd naar Eloy Alfaro, een voormalig, erg invloedrijke president in de Ecuadoriaanse geschiedenis) Wel indrukwekkend om te zien als je bedenkt dat ze dat alles daar gebouwd hebben voor maar een jaar, maar het museum blijft gelukkig wel..maar toch zet je dan vraagtekens bij het idee dat er zoveel geld voor uitgetrokken wordt voor een jaar vergaderen. In Montecristi zijn ook de wereldberoemde Panama Heads, een van de symbolen van Ecuador, te koop. Na deze excursie zijn we weer naar het hostel gegaan en hebben we lekker met z´n allen gerelaxt, gekletst, gegeten, gezwommen…niks gedaan dus..
De volgende ochtend stond er een geweldig schaars ontbijtje op het programma haha, een beetje een tegenvaller voor iedereen maar goed..allemaal weer de bus en op naar Crucita .. een bekende badplaats .. helaas bekend vanwege zijn gevaarlijke stroming. Hier hebben we ons als toeristen weer even flink te kijk gezet .. er lag geen een Ecuadoriaan in het water…alleen een paar blonde bollen .. en toen deze blonde bollen steeds verder afdreven moest de kustwacht in actie komen .. de golven waren namelijk zo sterk dat het haast niet mogelijk was aan land te komen .. een beetje paniek maar gelukkig niets gebeurd! Daarna naar een wat rustiger strand gegaan, en daar met een groep van 25 16/17/18 jarigen in de golven gespeeld haha .. Een lekker dagje strand dus! Onderweg naar dit strand zagen we hier en daar trouwens echt goed de gevolgen van de regenvloed (hoe zeg je dat ook alweer in het Nederlands) van de afgelopen tijd..overal staat het blank en de dorpjes zien er echt heel rommelig en modderig uit..Na een tussenstop bij de Megamaxxi in Manta (de bekendste en grootste supermarktketen van Ecuador) weer terug naar het hostel en weer hetzelfde niks-doen van de dag daarvoor..Die avond kwam ik er trouwens achter dat in het hostel waar we verbleven een aantal jaren Fidel Castro ook verbleven heeft .. wat hij daar gedaan heeft, geen idee..maar ik heb in ieder geval een foto van de foto! Woehoe..

En toen moesten we onze tassen alweer pakken want de volgende ochtend zouden we naar de volgende plaats gaan, richting Puerto López .. helaas teveel tijd verloren met wachten en weet ik veel wat .. en het was een hele regenachtige dag dus niet iedereen had er zoveel zin in..maar hups de bus in…Op het programma stond een bezoek aan het Parque Nacional de Machalilla, dit bleek dus gewoon een heel gebied te zijn, waar Puerto Lopez in ligt .. heel speciaal was het niet .. maar we gingen wel naar een van de mooiste stranden van Ecuador ´Los Frailes´.. helaas scheen op dit strand ook de zon niet, en bleef de regen maar vallen .. maar dat kon de pret niet drukken, allemaal het water in! Toen bood onze chauffeur een wandeling aan naar een Mirador, een uitkijktoren .. hij waarschuwde wel dat het een beetje modderig kon worden…Dat was zacht uitgedrukt,…na een hele glibberige klim kwamen we eindelijk bovenaan, en dat was wel een heel gaaf uitzicht .. Iedereen was wel een beetje melig van al dat geglij in de klei (dat rijmt)..leverde wel weer hele gave foto´s op! We hadden toen ons nieuwe hostel nog niet gezien,…dat was weer een plaatje! We hebben heel wat geld neergeteld voor de hele week, maar we weten dus ook waar dat inzit .. Het was direct aan het strand in van die hele mooie houten, open hutjes met teveel muggen en andere enge kriebelbeestjes, en dus klamboes..maar echt een hele knusse sfeer! Op het strand vonden we ook al meteen een meneer pelikaan .. das zo gaaf aan de natuur hier! Je komt allerlei beesten tegen die we eigenlijk alleen maar van foto´s kennen..! Helaas horen daar dus ook die enge beestjes bij ..
Na een veel te lekker avondmaaltijd gingen we allemaal voldaan op tijd richting ons bedje want de volgende dag stond ´La Isla de La Plata´ op het programma..
Dit staat bekend als Klein Galapagos dus daar hadden we allemaal wel zin in! Waar het wel in verschilt is dat de Galapagos nooit vast hebben gezeten aan het continent, want zij zijn gevormd door vulkanen en hebben dus unieke diersoorten .. La Isla de La Plata heeft miljoenen jaren geleden wel deel uitgemaakt van het vasteland en de vegetatie is dus behoorlijk hetzelfde als op het land..maar de dieren die er rondlopen zijn behoorlijk uniek! Na een bootreis van 1,5 uur kwamen we eindelijk aan..daar begonnen we aan een flinke wandeling van zo´n 2 uur over het eiland… En daar hebben we dus inderdaad allerlei dieren gezien..Jawel Ann, de eerste Jan van Gentjes! Woehoeh de echte blauwvoetjes! En heeeel veel Rupsje-Nooit-Genoegjes in allerlei soorten, maten en kleuren en zelfs een echte mini-slang Mams…echt die leek veel te veel op een echte slang! We zouden misschien ook nog een groep zeehonden te zien krijgen, maar die waren niet thuis haha..Goed de wandeling was zwaar maar heel mooi, de rotsen, de zee, echt heel indrukwekkend… Toen kwam er letterlijk en figuurlijk een onverwachte verrassing op ons pad,…een beetje geluk bij een ongeluk .. onze boot draaide namelijk na zo´n 100 meter weer om, want er lag een frot met touw en wat plastic flessen in het water … dat was niet het enige..aan een van de touwen zat nog een vishaak, en die was … sorry voor het onsmakelijke gedeelte, in het oog van een zeeschildpad gekomen! Dus die moest natuurlijk bevrijd worden .. hij heeft helaas zijn oog verloren maar de lieve mannen van onze boot hebben hem in ieder geval gered .. tsja heel lullig, maar ik heb dus wel mijn eerste zeeschildpad gezien .. beetje jammer dat dat op deze manier moest..

En daarna, na een lichte lunch op de boot gingen we ook nog eens snorkelen..! Na mijn onderwater-kijken-met-een-duikbril-op-trauma overwonnen te hebben, hebben we heel wat vissies voorbij zien komen..niet geweldig mooi maar het blijft altijd leuk .. Helaas kwamen er toen andere beesies voorbij, namelijk echte kwallies…lijkt geen probleem maar die kwallebeesten hier kunnen heel wat aanrichting blijkbaar..dus toen moesten we uit het water, de boot in en weer terug naar huis..

Een hele geslaagde dag dus! En ´s avonds was iedereen weer behoorlijk dood dus weer op tijd onder de klamboe .. wat trouwens niet echt mocht baten want overdag ben ik alsnog behoorlijk lekgestoken door vanalles en nog wat..

Goed toen was het woensdag, en gingen we beginnen aan onze reis richting Guayaquil,..dit was een beetje een saaie dag,…we zouden onderweg namelijk vanalles gaan bezoeken maar dat was snel de bus uit, flits flits en bus weer in .. Zo hebben we een openluchtkerk in Olón bezocht,..zijn we even in Montañita gestopt, een heel bekend kustplaatsje vanwege de goede surfgolven. In het dorpje hing dan ook echt een relaxte hippie sfeer, liepen er iets teveel surfdudes rond en veel te veel kraampjes waar je allerlei frutseltjes kon kopen … We zouden in Salinas (een van de mooiste badplaatse van Ecuador) lunchen maar dat werd een snelle hap in een mall een tegenvaller dus…De hele rit duurde alles bij elkaar voor mij wat te lang, ik begon behoorlijk ziek te worden, gelukkig niet autoziek maar mijn hele lichaam begon zeer te doen,…een beetje griepverschijnselen..
Toen we dan eindelijk in Guayaquil aankwamen, na Quito de belangrijkste stad (trouwens wel de grootste stad van) Ecuador was ik helemaal gesloopt en liep ik over van de koorts…Ik ben s avonds dan ook niet meegaan wandelen door de stad, gelukkig ging de groep naar een deel wat ik al kende toen ik met mijn familie ben gegaan,..ik heb heerlijk geslapen en ben best wel wat opgeknapt..Het was trouwens een veel te luxe hotel, wat ik nog steeds niet begrijp want een bed, douche en eten is voldoende voor ons..een hotel waar je 120 dollar per nacht betaald lijkt me een beetje overdadig…al was het ontbijtbuffet toch wel heel lekker haha ..
Na nog een keertje, want dat kende ik ook al, naar het leguanenpark geweest te zijn moesten we dan toch echt richting Quito .. En dus zat het er alweer op!

Na gisteravond in Quito, geheel uitgeput haha, nog een biertje gedronken te hebben met wat jongens van de groep om Marieke´s ´laatste avond´ te vieren .. gingen we voldaan naar bed…En vanochtend moesten we dan weer echt afscheid nemen van de groep ... altijd weer jammer! Maar over 3 maandjes ga ik alweer richting de Galapagos-eilanden! Helaas maar met een groepje van een man of 15 maar toch!

Helaas een week met teveel regen, iets teveel bus en hier en daar wat gehaast enzo .. maar toch weer heel gaaf geweest!

Morgen is het dan zover, dan ga ik Marieke, Laura en Robin uitzwaaien..hun avontuur hier zit er alweer op! Dan ben ik nog de enige Hollander hier in Ecuador! Ik ga ze ontzettend missen want af en toe even in het Nederlands bijkletsen, je verhaal kwijt kunnen, klagen over dingen die je herkent of gewoon even over het Brabantse leven … das toch wel lekker!

Deze keer dus niets over het gewone Ecuadoriaanse leventje,…dat gaat vanaf morgen weer gewoon beginnen!

Heel veel liefs en een verstopte-neus-kus vanuit Ecuador!

• 23 Februari 2008 - 00:23

Sander:

goeienacht,

nja alsk toch niet op stap ga vrijdagavond kank net zo goed ff de eerste reactie neerzette op je nieuwe weblog, kzat er al op te wachte want had al een tijd niets meer gehoord ! Beetje jammer van het weer dan, volgens mij had marieke gezegd dat ze toch nog een beetje bruin wilde worde tijdens dr laatste week, aan het strand ? haha zal wel niet gelukt zijn dan..
    trouwens je hebt het wel over foto dit en foto dat in je blog, maar waar zijn ze dan !? benk wel benieuwd naar !!

weltruste alvast :p

xxx

• 23 Februari 2008 - 08:30

Ouders Van Robin:

Hey die Evelien,

Even een reactie van ons, de ouders van Robin. Met héél veel plezier hebben wij telkens jouw berichten gelezen. Je hebt een opvallend bijzondere schrijfstijl, heel gedetailleerd en toch heel lekker om te lezen. Goed hoor! Onze Robin blijft, buiten yfu om, nog even in Zuid-Amerika zoals je weet, maar we blijven jou zeker volgen hoor!!!!!

We kijken nu al uit naar je volgende bericht!

Groetjes,

Fietje en Hans

• 23 Februari 2008 - 09:39

Mama:

Ha Mientje
    Je moet schijnbaar bijna-dood zijn, en lek-geprikt, om een heel mooi verhaal te kunnen schrijven!!!!Dit is ook genieten voor ons.Chapeau voor je snorkelkunsten.
    En troost je, half brabant zit nog met het carnavals-virus te snotteren,
    dus een verstopte-neus-kus uit Brabant

• 23 Februari 2008 - 10:10

Marlon :

najaa je bent niet de eninge.. Had je een zeehond willen zien moet je nu in huize Donkers zijn.. Daar wordt wat afgeblaft! Nu ben jij al weer over de helft en bij mij staat over 4 weken en 3 dagen de reis op me te wachten!!

Liefs

• 23 Februari 2008 - 15:14

Linda:

Ha Eef!
    Jammer van het gehaast enzo, maar toch leuk dat je je goed vermaakt hebt aan de kust!
    Misschien mist je neus het Brabantse carnaval wel en denkt hij: Ja ik ga toch gewoon dicht zitten hoor! Carnaval of geen carnaval!
    Ik kijk weer uit naar een nieuw verhaal :)

Kusx

• 23 Februari 2008 - 15:16

Jolein:

Hai sneef,
    Ieuw zelfs kwallies, dat is toch wel knap.. Had je Nemo of Dory ook nog gezien daar onderwater, of alleen die zeeschildpad Crush..? Enn de jan-v-gentjes, gnigni die zijn toch wel erg cool..! Hier zijn net een paar vogeltjes weer uit het noorden aangekomen in NL, ook leuk....
    Beterschap en heel veel liefs terug..!

• 23 Februari 2008 - 15:46

Maaike:

Heey Mattie!!
    Super vet je verhaal, daarzo ergens ver weg:) Al die beessies dat moet zeker wel leuk zijn, want op plaatsje en de tv zijn ze al mooi, laat staan in het echt.
    Ben echt jaloers, als ik naar buiten loop komt ik hoogsten een paar mieren en een kraai tegen;)
    Veel beterschap met je neusie, maar dat zal zeker wel weer goed komen!
    Liefs uit het redelijk warme brabant
    ( vandaag zoon 15 graden, in de winter!!)

• 25 Februari 2008 - 19:03

Anouk:

Hey Evelien!
    Weer een leuk avontuurtje erbij in ieder geval!! Wel echt jammer dat het weer niet mee zat maar volgensmij mocht dat de pret niet drukken! Marieke hebben we inmiddels veilig op schiphol opgehaald ;)
    Groetjes Anouk

• 26 Februari 2008 - 08:36

Marieke:

Hee Eef! :)

Had het je ook al gemaild, maar wil er nog even inwrijven dat je flink moet genieten daar!! Ook namens mij! Het is leuk om weer thuis te zijn, maar zo ontzettend gewoon. Ik hoor niet eens meer één autoalarm in de straat. Geen "aguas aguas aguas" meer. Geen "Merciooooo" op zondagochtend en zelfs geen "papas chifles papas papaaas papas chifles papas".

Je hoort het al, ik mis het gewoon alweer :). Geniet er nog even flink van, dan ga ik dat hier ook gewoon proberen.

Un beso,
    Marieke

• 28 Februari 2008 - 10:16

Ann:

Hola Hermana!

Eindelijk heb je 'onze' Jan de groeten kunnen doen!! :-) Dat is idd heel wat anders dan hier zoals Maaike al schrijft komen wij Jan de kraai en wat mieren tegen..

De enige echte, chocomel! Wat wil je nog meer.. Wederom een heerlijk verhaal om te lezen, op die arme schildpad na dan moet ik bij het lezen van je avonturen lachen (rupsje-nooit-genoeg) ha ha.. En kijk er naar uit om weer 'samen' met jou te lachen om die dingen!! Jasper & ik hadden deze week ook nog voor postbode gespeeld ;-) tot in Nijmegen bezorgen wij! Succes met je normale Ecuadoriaanse-leventje!

Dikke kus Ann!

• 28 Februari 2008 - 18:39

Marian:

We hebben weer genoten van je gezellige, afwisselende verhaal en de leuke foto’s.
    De ene keer van top tot teen onder de modder en prut (bah bah), en de andere keer lekker lux bij het zwembad.
    Geniet er nog vier maandjes van en dan staan de heilige gele pakjes weer voor je klaar.

Zondag zijn Nico en ik naar Lage Zwaluwe geweest om deel te nemen aan een georganiseerde Biesboswandeling .
    En wat denk je? We waren twee maanden te vroeg, stom stom! (Bloemencorso!!)

Heel veel liefs Marian
    XXX

• 01 Maart 2008 - 20:18

Lau:

as jij dan inderdaad nog ff lekker daar geniet, dan doe ik dat wel hier... goed idee eef! :D

knuff lau

ps. leuke foto's man!

• 05 Maart 2008 - 22:01

Robin:

Eef!!!!!!!! Geef me je email!! NU! ;-)

dikke dikke dikke knuf vanuit Bolivia!:-)

• 05 Maart 2008 - 22:01

Robin:

Eef!!!!!!!! Geef me je email!! NU! ;-)

dikke dikke dikke knuf vanuit Bolivia!:-)

• 05 Maart 2008 - 22:05

Lisanne:

heee die eef!

wat een verhaal :D wat super! en die foto's, ben even aan het weg kwijnen en wens voor een kort moment dat de sneeuw hier verdwijnt en er een warm subtropisch klimaat verschijnt, met zwembad (; hahaha wat leven we toch in verschillende werelden

en de galapagos eilanden! hoe dat dan? is dat met YFU ook? klinkt in iedergeval helemaaal grymt!

heb het ongelofelijk naar je zin die laatste maanden we zien elkaar weer in nederland!

liefs puss och kram
    lies

• 14 Maart 2008 - 08:00

A3 Maas:

Hoi Evelien.Ook ik volg je site ,het lijkt of je verhalen steeds langer worden.Onze Sander vraagt af en toe aan mij om in beknopte versie te vertellen wat er allemaal in staat.Bedankt,via Sander hoorde ik dat je ons feliciteerde met onze vernieuwde zaak.Ook je moeder bedankt hiervoor.We gaan er weer voor ettelijke jaren tegen aan.Wij bereiden ons de komende weken voor op onze trip naar Hong Kong om onze Tanya te bezoeken.Haar verhalen verschillen wel met die van jou.Azie is heeeel anders.
    Nog veel plezier daar,we blijven je volgen.Groetjes A3 (moeder van Sander) uit Gemert

• 23 Maart 2008 - 12:27

Geert En Linda:

Dag evelien,

we missen jou heel erg, vooral met 't stappen!

nou tot snel.

groeten xx
    geert en linda

• 23 Maart 2008 - 15:40

Omie Huvenaars:

Ik zou er zelf niet naartoe willen, maar het ziet er mooi uit. Geniet ervan want alles duurt maar even. (dé is toch?! zegt oma nu). En wanneer zien we jou weer terug? (papa antwoord; 5 juli, oma zegt: das nog ver weg).

Groetjes Oma en Basje ('en de merels, die heul grote')