Een keer wat anders,.. - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu Een keer wat anders,.. - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Evelien Janssen - WaarBenJij.nu

Een keer wat anders,..

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg Evelien

02 November 2007 | Ecuador, Latacunga

eenEn daar zijn we weer!
Deze lijkt het me leuk om een keertje echt over Ecuador te vertellen. Hartstikke leuk om te vertellen wat ik allemaal meemaak maar ik wil jullie graag laten lezen in wat voor land ik nou eigenlijk woon.. Ik denk dat jullie ondertussen wel in de gaten hebben dat het behoorlijk anders is dan in Nederland, maar ik kan je zeggen dat echt alles anders is.
Dat ze hier Spaans spreken hadden jullie vast al door, maar er is eigenlijk nog een tweede taal namelijk het ¨Quichua¨. Dit is geen dialect zoals onze mooie Brabants maar een taal zoals het Fries. Echt spreken doen de meeste mensen het niet, maar enkele mensen spreken het echt vloeiend. Bijvoorbeeld onze gidsen in het Amazonegebied, de natives zij spreken het als hun taal. Er zijn echter wel woorden overgenomen in dagelijkse spreektaal zoals ¨achachay¨ als je het koud hebt, ¨araray¨ als het juist heet is en ¨naña¨ is een zus.

Goed, behalve de taal zijn er nog 101 andere dingen. Bijvoorbeeld de dagindeling hier. De dagen beginnen hier voor iedereen vroeg. Alle scholen beginnen tussen 7:00 en 7:30 en ook de meeste mensen gaan rond die tijd naar hun werk. Als we om 7:00 richting school rijden is de stad dan ook al vol in beweging, in Nederland is dat ongeveer een uurtje later. Ontbijt is hier meer zeldzaam dan regelmaat. Een uitgebreid ontbijt wordt er ook niet echt genuttigd, het wordt dan ook meer ´café´ genoemd dan ´desayuno´ (ontbijt). Veel mensen eten geen ontbijt of alleen koffie met een broodje. Rond een uur of 2 in de middag eten we ons middageten. Deze lunch, almuerzo, is de belangrijkste maaltijd van de dag. Niet het avondeten zoals wij (of misschien beter gezegd, jullie) dat in Nederland kennen. De lunch is een warme maaltijd, die eigenlijk altijd bestaat uit rijst met vlees of vaker nog kip met een minuscuul hoopje salade. De regel ´twee opscheplepels groente´ van het Voedingscentrum moeten ze hier maar eens in gaan voeren want groenten ontbreken bijna altijd op mijn bordje. Helaas is witte rijst nou ook niet echt voedzaam, en eerder nog slecht. Het gebrek aan groente en het teveel aan rijst komen niet echt ten goede aan mijn toch al geweldige figuurtje. Eef gaat daarom voortaan dagelijks naar de sportschool. Lekker uitsloven bij aerobics of rumba (soort van volksdans) of met de gewichten smijten. Een bijkomend voordeel is dat bij m´n abonnement ook een keer per week Spa zit; sauna, Turks stoomhutje en massage.. Het is afzien daar in de sportschool, bij Jessib zouden ze trots op me zijn! Goed ik dwaal af..
Rond ´n uur of 5 in de middag wordt er af en toe een broodje gegeten met wat koffie of iets dergelijks, dit wordt de ´merienda´ genoemd. En dan het avondeten, dat is meer wat wij zouden eten als je te laat thuis komt van een drukke middag en net geen tijd meer hebt om eten klaar te maken. Tussen een uur of 8 en 9 worden er wat restjes rijst en of soep opgewarmd, een eitje gebakken, brood op tafel gegooid…net wat er te eten is. En daarna een bakkie pleur, of in mijn geval een heerlijk kopje chocolademelk. Ja Marianne, aan chocomel geen gebrek hier! Ze hebben hier de heerlijkste chocomel-poeder .. warme melk, chocomel .. hmm:) En dat in combinatie met een lekker veel te zoet en vet Ecuadoriaans broodje of ´empanada´ (broodje met vulling),..Ieder pondje door het mondje of niet mams! Ook hier hou ik af en toe m´n SAS-dag..voor de leken onder ons: een Schijt aan Sonja (Bakker)-dag..! Al lijkt het er af en toe op dat ik van die dag een week of maand en in het ergste geval jaar moet gaan maken…maar goed! Goed dit dus over het eten..ik denk dat jullie wel begrijpen dat er hier heel wat naar binnengewerkt wordt, en dan heb ik het nog niet eens over de zondagen .. das helemaal een ramp (of juist niet,..net hoe je het bekijkt ;)) Dan ontbijten we thuis, rond een uur of 1 nog een keer uitgebreide lunch, ´s middags het bekende koffie met een broodje en ´s avonds nog een keer uitgebreid avondeten ..

Goed, dat dus over het eten, en er valt nog veel meer te vertellen.. Bijvoorbeeld over het verkeer hier. Auto´s zonder nummerplaat of met alleen maar een logo van een bedrijf bijvoorbeeld …Ik heb het gevraagd maar begrijp het nog steeds niet helemaal. Da´s echt iets van de mentaliteit hier .. ach wat maakt het uit, als de politie er om vraagt heb je de papieren toevallig net niet bij je, is de auto net nieuw gekocht, komen de papieren ¨morgen¨ binnen of iets dergelijks. En APK kennen ze hier al helemaal niet! Er rijden hier blikkies rond, als je er te lang naar kijkt vallen ze al uit elkaar. En verzekering? Ook niet al te belangrijk, net zo min als het rijbewijs. Dit haal je hier als je 18 bent na een maandje lessen en een theorie- examen. Maar al mijn klasgenoten van een jaar of 16,17 rijden al auto..en niet een beetje zo thuis maar gewoon ¨echt¨. En ook in dit geval, wat als de politie je aanhoudt? Dan heb je je cedula (id) niet bij, je bent je rijbewijs vergeten of je vertelt dat je geen rijbewijs hebt en dan nog is er eigenlijk niets aan de hand. Da´s dus echt niets voor mij haha. Als ik met Dina (zusje van 17, en dus ook zonder rijbewijs) door de stad rijd, krijg ik het al Spaans (of beter gezegd Ecuadoriaans) benauwd als ik ergens een politieauto zie, laat staan dat ik zelf zou moeten rijden zonder rijbewijs! En hoe zit dat dan met de verzekering als er een ongeluk gebeurt? Net zoals de meeste problemen, geen probleem! Sowieso zijn hier de meeste mensen niet verzekerd. Mijn gastouders hebben wel een verzekering maar mijn zusjes en broertje bijvoorbeeld niet. En wat als je dan naar het ziekenhuis gaat? Dan betaal je .. Goed daar kon ik met mijn Nederlandse-alles-is-geregeld-verstand niet helemaal bij maar goed!

Bovendien zijn de auto´s hier veel groter dan in Nederland. Ofja zo lijkt het tenminste. Een man of 8 in een golfje, geen probleem! Het komt hier nog alles voor dat je toch met een paar man meer vertrekt dan gepland want iedereen is altijd welkom. En als je dan toch maar een auto hebt, tsja dan maar gewoon met z´n allen in dat autootje! Het record dat ik zelf meegemaakt heb, was vorige week, met 10 man in een Opeltje Corsa…hoe? Ik begrijp het ook nog steeds niet!
Deze Opels zijn hier trouwens van het merk Chrevolet, import. En hier rijden geen Golfjes maar Goljes, inderdaad zonder F, wederom import.

En dan het tijdsbesef van de Ecuadoriaanse. Boekel dacht origineel te zijn met het ¨Boekels kwartierke¨, nou hier kunnen ze er anders ook wat van! Iedereen heeft wel gehoord van de Latijns-Amerikaanse mentaliteit, maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn. Nooit problemen, alles mañana, en een horloge heb je hier ook voor niets. Als je om 17:00 afspreekt, houd er maar rekening mee dat je rond 18:00 of 18:30 met de hele groep compleet bent. Ik ben zelf ook niet altijd op tijd, om het even zacht uit te drukken, maar hier ben ik altijd de eerste. Met de familie heb ik het al een paar keer meegemaakt als we de volgende dag ergens heen gingen. Okay morgen allemaal om 8:00 púnto! Ik netjes om kwart over 7 de wekker, netjes aan het ontbijt ¨goh toch wel stil in huis¨ en uiteindelijk, zonder dat iemand opmerkte dat we toch wel laat zijn ofzo, vertrokken we rond half 10 .. Of dingen beloven, en die vervolgens echt niet nakomen. Zo vertelde ik mijn moeder dat ik graag vrijwilligerswerk wilde gaan doen voor na school. Mijn moeder was dolenthousiast, ze had een vriendin die bij een organisatie werkte, we zouden overmorgen gaan kijken. Ondertussen zijn we drie weken verder en er is nog steeds niet gebeurd. Langzaam begin ik deze mentaliteit over te nemen merk ik wel, dus ik zal flink moeten wennen als ik weer terug ben in Nederland. Ehm wat kan ik nog meer vertellen..

Ohja misschien wat over mijn familie.. Want om het hele uitwisselings-nieuwe-culturen-gebeuren compleet te maken zijn mijn familie Jehovágetuigen. Net zoals de reactie van de meeste van jullie was ook die van mij ¨en nou…¨ Na twee maanden samenleven met die gekke mensen met dat rare geloof ben ik er achter dat ze echt niet zo raar zijn en hun geloof is ook niet gek, ..maar anders. Net zoals eigenlijk de meeste mensen in Nederland wist ik maar half wat Jehovagetuigen zijn inhoudt. Geen verjaardagen en een saai leven, daar kwam het eigenlijk op neer. Nou dat van die verjaardagen klopt, waar ik me nog steeds over verbaas. En een saai leven, dat valt echt wel mee. Ze doen het gewoon wat rustiger aan wat betreft feesten etc. Daar komt bij dat alle katholieke feesten die wij kennen, niet gevierd worden. Dus dit jaar geen kerstboom voor Eef, geen paaseieren zoeken, een askruisje halen na carnaval zit er ook niet in en verder nog meer feesten die hier eigenlijk heel uitgebreid gevierd worden. Zo is vandaag de dag van de overleden mensen. Ik ben er nog steeds niet achter of dit hetzelfde is als wat wij in Nederland kennen als ¨Allerheiligen¨ enz. Helaas heb ik dus niet echt de gelegenheid om kennis te maken met deze speciale dag. Ik had met klasgenoten ofzo mee kunnen gaan maar dat zat er ook niet in omdat mijn ouders vandaag voor een week naar Amerika vertrokken. Maar wat ze me verteld hebben is dat de familie naar het graf van de overleden gaat en dat ze daar kaartjes achterlaten met boodschappen. Sommigen eten ook bij het graf, of laten er eten achter voor de overledene, want vandaag komen de geesten van de overledene voor een dag terug op aarde. Verder horen daar nog traditionele broodjes bij (waarvan ik de naam niet weet) en ´cola morada´. Dit is een soort ¨smoothie¨ van frambozen, aardbeien en stukjes ananas gebonden met maïszetmeel. Ik heb het geproefd en ben er niet echt fan van, ik denk dat de ananas de boosdoener is haha. Maargoed mijn ouders hebben niet voor niets deze week uitgekozen om naar Amerika te gaan om inkopen te doen voor de kledingzaak van mijn moeder. Morgen zal hier namelijk hét Mama Negra Festival zijn. Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn er vanaf September al Mama Negra festiviteiten gehouden, maar morgen is de ¨one and only¨. Ik weet niet precies wat het verschil zal gaan zijn, en wat in gaat houden maar daar kom ik morgen wel achter. Het enige wat iedereen me vertelt die het Mama Negra feest níet leuk vind, en dat zijn niet alleen mijn Jehovamaatjes maar ook ¨gewone¨ mensen, is dat iedereen zat is op het eind van de dag. Er schijnt ontzettend veel bier en andere rommel gedronken te worden, Latacunga schijnt er bekend om te zijn. Het begint ´s ochtends om 9:00 al dus je kunt begrijpen dat er heel wat achterover gegooid gaat worden. Verder schijnt er ongeveer 200.000 man op af te komen, van buiten Latacunga. Onder deze nieuwsgierigen moeten ook behoorlijk wat ¨ladrones¨, dieven, te zitten. Klinkt allemaal een beetje gevaarlijk, en het wordt dan ook ten strengste afgeraden om op deze speciale dag alleen door de stad te lopen. Wat leuk joh, zo´n jaarlijks festival! Goed, ik laat me verrassen. Ik ga in ieder geval met klasgenoten en vrienden, dus hopelijk ben ik veilig haha ..

Goed het Jehova-zijn van mijn familie is dus niet zo heel erg. Okay het brengt wel wat beperkingen mee zoals deze tradities die ik niet ¨echt¨ mee kan maken, en het feit dat we 3x per week naar een reunie gaan, een soort van kerkmis op z´n Jehovas. Ik hoef niet per se mee, maar ik ga de meeste keren wel mee. Al is het maar omdat erg goed is voor mijn Spaans. De spreker tijdens zo´n reunie spreekt altijd ¨ABS¨ (Algemeen Beschaafd Spaans) en er wordt heel rustig gesproken. En verder vind ik het best interessant, het is een kans om er achter te komen wat Jehova zijn precies inhoudt. En ze zullen me niet omkrijgen maar ik moet toegeven dat er wel behoorlijk wat goede aspecten zitten aan deze interpretatie van de Bijbel. Vorige week heb ik bijna twee uur met mijn gastvader gepraat over Jehova en alles. En het enige wat me echt niet bevalt is dat Jehovas er 100% van overtuigd zijn dat hun het bij het rechte eind hebben, en dat anderen de Bijbel niet goed lezen. Terwijl ik/wij zoiets hebben van ja goed als je een ander geloof wilt hebben moet je dat zelf weten, maar voor Jehova´s doen anderen het gewoon fout. En dat gaat mij een beetje te ver, net als het langs de deuren gaan om mensen te overtuigen etc. Voor mij is je geloof nog altijd iets persoonlijks, maar dat ging er bij vaderlief niet in. En toen ik vroeg of het niet gewoon een kwestie van interpretatie is, kreeg ik een complimentje voor het stellen van deze gevaarlijke vraag, maar het antwoord was nee haha. Want wij, de Jehova´s, bestuderen de Bijbel en lezen de woorden van de Bijbel zoals ze geschreven zijn, interpretatie is niet aan de orde, aldus gastvader .. Goed daar was ik het nog niet helemaal mee eens.

Goed ik zie dat ik alweer een heel verhaal bij elkaar getypt heb, dus ik ga er maar een eind aan maken .. Ik zal afsluiten met een paar ¨wist-je-datjes¨, afgekeken van Inge d´r website..

Wist je dat..:
-…Ik bij de vulkaan Cotopaxi woon, de hoogste actiefste vulkaan op aarde, en dat deze op uitbarsten staat? Volgens de statistieken zal er in de komende 15 jaar een uitbarsting komen ..
-…Hier het hele jaar vuurwerk afgestoken mag worden, en dit dan ook bij iedere kleine gelegenheid gedaan wordt?
- …Ik op 2750 meter hoogte woon, en dat ik hier pas na een paar weken aan gewend was?
- …Ik daarom iedere dag zonnebrandcrème opdoe, omdat ik zelfs verbrand als de zon er haast niet is.
- …Daarom bijna alle make-up hier een zonnefactor heeft?
- …Het hier echt niet zo tropisch warm is als de meesten denken..áls de zon schijnt is het meteen warm, maar heet wordt het hier niet. Het is hier het hele jaar lente..
-…Het vanaf half oktober bijna iedere ochtend warm is met veel zon, en ´s middags bewolkt met regen
- …Een leraar op een colegio, middelbare school, met een universitaire opleiding ongeveer $3 per uur verdiend?
- …Dat dit behoorlijk veel is, namelijk zo´n $350,- per maand.
- …Onze empleada (huishoudster) $120,- per maand verdiend, en dat dit ongeveer $40 meer is dan het normale empleada-inkomen.
-…Ik nog nooit zoveel uitgelachen ben als in de afgelopen twee maanden? Om rare (of domme) vragen, grappige uitspraken en verkeerde taalconstructies…
-… Ze in mijn familie nog nooit van een nagelborsteltje gehoord hadden, en me wederom uitlachten toen ik er om vroeg?
-…Nederland een paradijsje is, en voor de meesten hier een soort van Utopia; een land dat helemaal plat is, met 4 seizoenen, een overheid die betaald als je niet werkt, sex, drugs en alcohol wanneer je maar wilt, altijd stromend (warm!) water en elektriciteit en ook nog eens een eigen taal! (Nee wij spreken geen Engels, nee ook geen Duits..Nederlands, ja das een officiële taal en geen dialect)
-…Ondergoed en handdoeken bijna alles met koud water gewassen wordt..?
-…Mijn witte kleren daarom al lang niet meer zo wit zijn als ze waren?
-…Ik hier nog nergens een verwarming heb gezien terwijl het hier akelig koud kan zijn..?
-…De jeugd hier een mobiele telefoonverslaving heeft,..en dan bedoel ik een échte verslaving? Tien minuten zonder mobiel en de gemiddelde tiener wordt overspannen, en dan overdrijf ik echt niet.
-…Ik me hier ook gewoon verveel,..?

… Goed volgende keer meer over mijn meestal spannende, maar ondertussen ook wel normale leventje hier..

Liefs xXx

  • 02 November 2007 - 20:04

    Jilles:

    Hey Eef!

    Leuk verhaaltje! :) Veel dingen zijn hier nog redelijk hetzelfde in Argentinië. Alleen wordt het hier dus wel bloedheet (40/45 graden!)
    En eten dat kunnen ze hier ook goed (en veel) dus ook ik ga regelmatig naar de sportschool om toch nog enigzins herkenbaar terug te keren naar Nederland ;)

    Besos, Jilles

  • 02 November 2007 - 20:08

    Inge:

    Leuk verhaal! Wat een verschillen ook weer met hier in Argentinie!!

    En graag gedaan voor mijn wist-je-datjes voorbeeld.. ;)

    Yo penso nosotros vemos muy rapido..(8 meses, mas o menos;))

    Chau!

    Inge

  • 02 November 2007 - 22:18

    Marjon:

    wow haha, nja ik mail je zo wel:)

  • 03 November 2007 - 12:53

    Anneke:

    Ha Mientje!
    Wat een verhaal weer, het blijft leuk om te lezen!! Mr je gastvader zul je het niet van een andere kant kunnen laten zien, denk ik zo.. ha ha.. Hier gaat alles zijn gangetje! Officieel ben ik nu aan het leren voor mijn tentamens ;( dus ik vermaak me wel. Ben benieuwd hoe het Mama Negra feest je afgaat!! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhalen! We mailen..
    Dikke Kus Ann

  • 03 November 2007 - 15:23

    Roos En Lisa:

    Hee Evelien,
    echt een super leuk verhaal, weer wat geleerd!succes en veel plezier vandaag!
    kus Roos en Lisa

  • 03 November 2007 - 18:03

    Bart (stam):

    Hey Evelien,

    Het ziet er naar uit dat je het relax hebt daar ;), wij zorgen nog steeds goed voor stefan... Hij komt dadelijk nog gezellig mee naar het hok, en dan drinken we er een op jou...

    Veel plezier nog daar!

    Gr. Xx Bart

  • 03 November 2007 - 18:21

    Maaike:

    Heey!!
    Super mooi daar allemaal. Komt helemaal goed met jouw daarzo.
    xx

  • 04 November 2007 - 22:48

    Jo:

    Hey Eef,
    herkenbare taferelen en jij bent al veel door hun uitgelachen, maar dat kunnen wij ook wel een btje om hun hihi.. Hierzo ook, die leuke maar o-zo-gekke Mexicanen..! Volgens mij gaat het trouwens wel goed met je Spaans of niet..?
    Tot het volgende verhaaltje & mails, kuss

  • 06 November 2007 - 07:57

    Lisanne:

    heee eef! wat een verhaal :D prachtig! zo te horen gaat het echt goed met je! wel echt ontzettend anders dan waar ik op het moment zit ;) het begint behoorlijk koud te worden en heb al meer sneeuw gezin dan mijn hele vorige winter in NL ;)
    ben dus ook al verkouden, en dat zal komend half jaar niet verandere vrees ik ;)
    volgens mij is nederland ook een utopia, ook als ik hier in zweden erover vertel, wat als je 16 bent mag je uit? en alcohol kopen in de winkel? met 18 sterke drank? de disco's tot 4 of 5 uur open? en vooral carnaval vinden ze fantastisch (en ik geef ze geen ongelijk ahhaah) gelukkig wel een kerstboom voor mij en mij eerste echt kerstmis (zonder sinterklaas :( snik)

    dikke kus en liefs uit zweden!
    puss!

    p.s ga snel mijn site maar een update geven hahah xx

  • 06 November 2007 - 18:02

    Anouk:

    Zo, wij kunnen voorlopig weer vooruit met jouw verhaal, echt kei leuk om te lezen!!En miss kan ik je vraag beantwoorden over die nummerborden, volgensmij hebben ze die niet altijd omdat het materiaal waarvan ze gemaakt worden, moeilijk aan te komen is en volgensmij ook duur is. Maar ik weet het ook niet zeker!!En maar hopen dat de Cotopaxi het komende jaar iig dan maar niet uitbarst ;) haha
    Groetjes Anouk

  • 07 November 2007 - 19:01

    Marian:

    Ik heb genoten van je verhaal.
    Leuk om zo een indruk te krijgen van ( zoals je zelf al zegt) een heel ander land met een heel andere cultuur en gewoonten.
    Maar een ding moet me toch even van het hart.
    Die chocomel daar, die kan toch nooit zo lekker zijn als de enige echte “Marian chocomel” haha.
    En vervelen… heb je daar geen buren waar je even kunt gaan kletsen en chocomel drinken?

    Liefs, Marian
    xxx

  • 08 November 2007 - 17:36

    Marieke:

    Hee Eef,

    Ik heb mijn vader gevraagd hoe het met de nummerborden zat. Hier heb je een bepaalde tijd nadat je een nieuwe auto hebt gekocht waarin je zonder rond kunt rijden. Misschien zoals Anouk zegt omdat het materiaal moeilijk aan te komen is. Geen idee, maar na een tijdje moet toch echt iedereen er eentje hebben!

    Veel liefs en tot in februari ;)

  • 09 November 2007 - 14:24

    Nelly:

    Hai Evelien,
    Wat een leuk verslag van jouw huidige leventje. Je kan zo correspondent worden.Het feit dat je het zo smeuig op weet te schrijven betekent ook dat je het naar je zin hebt. Geniet van het nieuwe, andere leventje. Door deze verhalen geniet ik weer eens extra van ons kacheltje , bergen sla en luxe ned. voorzieningen en zelfs van de storm ( Herfst) die er nu is.
    Groetjes ook van de meiden en Lex,
    Nelly

  • 11 November 2007 - 16:49

    Jasper:

    Haa Eef!!! Heb je het Mama Negra Festival overleefd;)..whaha!! Vast wel!! Mooi verhaaltje trouwens..doe je goed! Leuk ook die wist-je-datjes:)!! Geniet ervan daarzo..ik hou je site in de gaten!!!!
    Doeii

  • 13 November 2007 - 15:40

    Driek Van De Vonderv:

    Evelien,

    je maakt goed duidelijk dat het leven daar toch wel wat anders is dan in Elsendorp en het Boekels Kwartierke har naam beter kan veranderen in Boekels Uurke.
    Als ik je verhalen zo lees, ben ik wel jalours dat in mijn jeugd de verst gelegen stageplek Duitsland was.
    Ik merk in jouw dagelijks leven veel overeenkomsten met het leven in Argentinie, waar onze Jilles zit.
    geniet van die mooie tijd en laat ons af en dan meegenieten!!
    groeten Driek

  • 13 November 2007 - 18:37

    Anneke:

    Ik mis je... ;( Maar ben blij om op die momenten te weten dat je het daar heel goed hebt & ontzettend veel meemaakt! Geniet ervan Mientje!
    xXx Ann

  • 14 November 2007 - 13:25

    Mama:

    Ola Eef
    Zit een fietsverzekering wel in je ISIS (grapje)
    zou wel leuk zijn als je daar kunt "mountainbiken"

  • 14 November 2007 - 18:56

    Ria:

    Hallo Evelien

    Leuk om je verhalen te lezen, wat heb je
    al veel nieuwe ervaringen beleefd.
    Veel succes met alles wat je gaat doen!!!

    Groetjes xxx Ria



  • 17 November 2007 - 11:44

    Linda:

    Heej!
    Ik heb even wat tijd uitgetrokken om je verhaal te lezen ;) Maar wel echt leuk om te lezen hoe anders het daar allemaal is!
    Gelukkig heb je het daar nog steeds naar je zin :)
    Tot de volgende weblog!

    Kusx Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 46674

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 April 2014

Stage in Canada

26 Oktober 2011 - 23 December 2011

Op bezoek bij Jordi in Zuid-Afrika..! :)

19 Juli 2011 - 09 Augustus 2011

Terug naar Ecuador..!

22 Augustus 2007 - 05 Juli 2008

Een jaar naar Ecuador!

Landen bezocht: